Zusammenfassende Beschreibung der Studie (Datenquelle: BASEC)
In dieser Studie wird untersucht, ob das Prüfpräparat Telisotuzumab Vedotin (Teliso-V) die Ansprechrate und das Überleben von Patienten mit vorbehandeltem c-Met-positivem (+) nicht-kleinzelligem Lungenkrebs (non-small cell lung cancer, NSCLC) verbessert.
c-Met ist ein wichtiges Protein, das auf vielen normalen Zellen im Körper vorkommt. Kommt es jedoch zu häufig vor, redet man von einer Überexpression, was bei über 50% der soliden Tumoren, einschließlich NSCLC, der Fall ist.
Das Prüfpräparat Teliso-V gehört zur Klasse der ‚Antikörper-Wirkstoff-Konjugate‘ und besteht aus zwei Teilen: ein Teil (der Antikörper) erkennt die Tumorzellen und der zweite Teil (der Wirkstoff / das Toxin) tötet die Zelle.
Der Antikörper von Teliso-V bindet an das c-Met Protein, wodurch der Wirkstoff/das Zytotoxin, in die Tumorzelle abgegeben wird & zum Zelltod führt.
Die Studie ist in zwei Stufen unterteilt. In der ersten Stufe werden c-Met+ Patienten auf der Basis ihres NSCLC-Typs rekrutiert und in 5 verschiedene Gruppen eingeteilt. Die Ansprechrate für jede Gruppe wird bewertet und nur die Gruppen mit gutem Ansprechen werden in Stufe 2 weitere Patienten einschliessen.
Stufe 1 ist abgeschlossen & Stufe 2, an der die Schweiz teilnimmt, hat gestartet.
Untersuchte Krankheiten(Datenquelle: BASEC)
Nicht-kleinzelliges Lungenkarzinom
Health conditions
(Datenquelle: WHO)
Non-small Cell Lung Cancer
Seltene Krankheit
(Datenquelle: BASEC)
Nein
Untersuchte Intervention (z.B. Medikament, Therapie, Kampagne)
(Datenquelle: BASEC)
Es werden ungefähr 310 erwachsene Teilnehmer in die Studie eingeschlossen. Telisotuzumab Vedotin wird als intravenöse (IV) Infusion alle 14 Tage verabreicht.
Interventions
(Datenquelle: WHO)
Drug: Telisotuzumab vedotin
Kriterien zur Teilnahme an der Studie
(Datenquelle: BASEC)
• Histologisch bestätigter nicht-squamöser, nicht-kleinzelliger Lungenkrebs (NSCLC) mit bekanntem Status des epidermalen Wachstumsfaktorrezeptors (EGFR) (Wildtyp)
• Hat lokal fortgeschrittenen oder metastasierten NSCLC
• Hat c-Met+ NSCLC, wie von einem von AbbVie benannten immunhistochemischen (IHC) Labor beurteilt. Der Teilnehmer muss Archiv- oder frisches Tumormaterial für die Bestimmung des c-Met-Spiegels während des Pre-Screening-Zeitraums einreichen.
• Hat nicht mehr als 2 Linien einer vorherigen systemischen Therapie (einschließlich nicht mehr als 1 Linie einer systemischen zytotoxischen Chemotherapie) im lokal fortgeschrittenen oder metastasierten Stadium erhalten.
• Hat einen Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status von 0 bis 1.
Ausschlusskriterien
(Datenquelle: BASEC)
• Hat vorherige c-Met-gerichtete Antikörper-basierte Therapien erhalten.
• Hat eine adenosquamöse Histologie.
• Teilnehmer mit Metastasen im Zentralnervensystem (ZNS) sind nur nach einer definitiven Therapie (z. B. Operation oder Strahlentherapie) teilnahmeberechtigt.
• Teilnehmer dürfen keine Strahlentherapie der Lunge <6 Monate vor der ersten Dosis von Telisotuzumab Vedotin erhalten haben
Inclusion/Exclusion Criteria
(Datenquelle: WHO)
Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:
- Have locally advanced or metastatic non-small cell lung cancer (NSCLC).
- Have c-Met+ NSCLC as assessed by an AbbVie designated immunohistochemistry (IHC)
laboratory. Participant must submit archival or fresh tumor material for assessment of
c-Met levels during the prescreening period. Tumor material from the primary tumor
site and/or metastatic sites are allowed. If archival tissue is negative for c-Met
overexpression, subject can submit fresh biopsy material for reassessment of c-Met
expression.
- Histologically documented non-squamous epidermal growth factor receptor (EGFR) wild
type NSCLC (site documented EGFR status). Of note, subjects with other actionable
mutations are eligible as long as EGFR status is known and all other eligibility
criteria are met. As of Protocol Version 11, Stage 1 is complete and Stage 2 is
enrolling participants with non-squamous EGFR wild type NSCLC only.
- Must have received no more than 2 lines of prior systemic therapy (including no more
than 1 line of systemic cytotoxic chemotherapy) in the locally advanced or metastatic
setting.
- Multiple lines of tyrosine kinase inhibitors (TKIs) targeting the same tyrosine kinase
(TK) count as 1 line of therapy for the purposes of this eligibility criterion.
- Progressed on systemic cytotoxic therapy (or are ineligible for systemic cytotoxic
chemotherapy) and an immune checkpoint inhibitor (as monotherapy or in combination
with systemic cytotoxic chemotherapy, or ineligible), and prior anticancer therapies
targeting driver gene alterations (if applicable).
- Have an Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status of 0 to 1.
- Treatment with any therapies within the noted time intervals is excluded prior to the
first dose of telisotuzumab vedotin as noted in the protocol.
- Metastases to the central nervous system (CNS) are eligible only after definitive
therapy (such as surgery or radiotherapy) is provided within the protocol.
Exclusion Criteria:
- Have received radiation therapy to the lungs < 6 months prior to the first dose of
telisotuzumab vedotin.
- Have received any live vaccine within 30 days of the first dose of investigational
product.
- Has adenosquamous histology.
- Have a history of other malignancies except those noted within the protocol.
- Have a history of interstitial lung disease (ILD) or pneumonitis that required
treatment with systemic steroids.
- Have any evidence of pulmonary fibrosis on screening imaging assessment or any history
of pneumonitis or ILD within 3 months of the planned first dose of the study drug
(Except for Sites in Ireland). For imaging findings deemed clinically insignificant by
the treating physician, subject may be eligible after discussion with and approval
from the AbbVie medical monitor.
- For Sites in Ireland Only: Must not have any evidence of pulmonary fibrosis on
screening imaging assessment or any history of pneumonitis or ILD. For imaging
findings deemed clinically insignificant by the treating physician, subject may be
eligible after discussion with and approval from the AbbVie medical monitor.
- Have a clinically significant condition(s) as noted in the protocol.
- Have unresolved clinically significant adverse events of Grade >= 2 from prior
anticancer therapy, except for alopecia or anemia.
- Have had major surgery within 21 days prior to the first dose of telisotuzumab
vedotin.
- For Sites in France and Czech Republic Only: Have the following:
- Known human immunodeficiency virus (HIV) infection. Note: HIV testing is not
required for eligibility for this protocol unless mandated by local regulatory
authority or ethics committee/institutional review board.
- Active hepatitis B virus (HBV) infection, defined by hepatitis B surface antigen
(HBsAg) positivity or HBV DNA >= 500 IU/mL. In participants with known HBV
infection, the presence of active infection must be tested locally. If HBV status
is unknown, it must be tested locally at screening.
- Active hepatitis C virus (HCV) infection, defined by HCV ribonucleic acid (RNA)
positivity. Participants cured of HCV infection may be included in the study. In
participants with known HCV infection, the presence of active infection must be
tested locally. If HCV status is unknown, it must be tested locally at screening.
- Uncontrolled autoimmune disease.
-
Weitere Informationen zur Studie
Rekrutierungsstatus
Active, not recruiting
Wissenschaftlicher Titel
(Datenquelle: WHO)
Phase 2, Open-Label Safety and Efficacy Study of Telisotuzumab Vedotin (ABBV-399) in Subjects With Previously Treated c-Met+ Non-Small Cell Lung Cancer
Studientyp
(Datenquelle: WHO)
Interventional
Design der Studie
(Datenquelle: WHO)
Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).
Phase
(Datenquelle: WHO)
Phase 2
Primäre Endpunkte
(Datenquelle: WHO)
Overall Response Rate (ORR) (Stage 1 and Stage 2);Number of Participants with Adverse Events (Alternate dose cohort)
Sekundäre Endpunkte
(Datenquelle: WHO)
Duration of Response (DoR) (Stage 1 and Stage 2);Disease Control Rate (DCR) (Stage 1 and Stage 2);Progression-Free Survival (PFS) (Stage 1 and Stage 2);Overall Survival (OS) (Stage 1 and Stage 2)
Kontakt für Auskünfte
(Datenquelle: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Ergebnisse der Studie
(Datenquelle: WHO)
Zusammenfassung der Ergebnisse
noch keine Angaben verfügbar
Link zu den Ergebnissen im Primärregister
noch keine Angaben verfügbar
Angaben zur Verfügbarkeit von individuellen Teilnehmerdaten
noch keine Angaben verfügbar
Studiendurchführungsorte
Durchführungsorte in der Schweiz
(Datenquelle: BASEC)
Basel, Winterthur
Durchführungsländer
(Datenquelle: WHO)
Australia, Belgium, Bulgaria, Canada, China, Czechia, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Israel, Italy, Japan, Korea, Netherlands, Poland, Puerto Rico, Republic of, Romania, Russian Federation, Spain, Switzerland, Taiwan, Turkey, United Kingdom, United States
Kontakt für weitere Auskünfte zur Studie
Angaben zur Kontaktperson in der Schweiz
(Datenquelle: BASEC)
AbbVie Medical Information
+41 41 399 16 89
medinfo.ch@abbvie.com
Kontakt für allgemeine Auskünfte
(Datenquelle: WHO)
ABBVIE INC.
AbbVie
Kontakt für wissenschaftliche Auskünfte
(Datenquelle: WHO)
ABBVIE INC.
AbbVie
Bewilligung durch Ethikkommission (Datenquelle: BASEC)
Name der bewilligenden Ethikkommission (bei multizentrischen Studien nur die Leitkommission)
Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ
Datum der Bewilligung durch die Ethikkommission
26.08.2021
Weitere Studienidentifikationsnummern
Studienidentifikationsnummer der Ethikkommission (BASEC-ID)
(Datenquelle: BASEC)
2021-01283
Secondary ID (Datenquelle: WHO)
2018-001772-38
M14-239
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