Brief description of trial (Data source: BASEC)
Aktuell sind die Behandlungsmöglichkeiten der Hyponaträmie nur begrenzt wirksam und langwierig. Deswegen schlagen wir eine neue mögliche Therapie vor. Empagliflozin (Jardiance)® ist zur Behandlung von Patienten mit Diabetes mellitus (Zuckerkrankheit) zugelassen. Es kontrolliert den Blutzucker durch vermehrte Ausscheidung von Zucker im Urin. Dadurch wird ebenfalls vermehrt freies Wasser ausgeschieden, was eine mögliche Behandlung für die Hyponatriämie – einem zu tiefen Natriumspiegel im Blut durch Wasserüberschuss - darstellen könnte.
Wir haben eine erste kurze Studie mit 87 Patienten durchgeführt, welche vermuten lässt, dass diese Behandlung erfolgreich ist. Allerdings braucht es nun die EMPOWER-Studie, um diese Ergebnisse in einer grösseren Patientengruppe sowie mit längerer Therapiedauer zu bestätigen.
Die Hälfte der Patienten erhält eine Behandlung mit dem echten Medikament (Empagliflozin (Jardiance)® 25mg), die andere Hälfte erhält das Placebo. Das Placebo-Medikament enthält keinen Wirkstoff und ist somit ein „Scheinmedikament“. Nach dem Zufallsprinzip wird entschieden welche Behandlung welchem Patienten zugeordnet ist. Die Behandlungsdauer beträgt 30 Tage.
Ein chronisch zu tiefer Natriumspiegel kann zu einer Beeinträchtigung des Gedächtnisses, der Muskelkraft, des Gangbildes sowie der Herzkreislauf-Leistung führen. Deswegen werden spezifischen Tests vor, während und nach der Therapie durchgeführt, die folgende Parameter beurteilen: Lebensqualität,Funktionen des Gehirns, Griffstärke und Gangstabilität.
Das Haupt-Ziel dieser Studie ist zu untersuchen, ob durch eine 30-tägige Behandlung mit Empagliflozin (Jardiance)® 25mg eine bessere Korrektur des Natriumspiegels im Blut im Vergleich zu Placebo (Scheinmedikament) erreicht werden kann. Weitere Ziele sind zu untersuchen, ob die Korrektur des Natriumspiegels zu einer Verbesserung der oben genannten Beschwerden führt.
Health conditions investigated(Data source: BASEC)
Erniedrigter Natriumspiegel im Blut (Hyponatriämie) infolge des
• Syndroms der inadäquaten Antidiurese (SIAD)
• einer Herzschwäche
• einer eingeschränkten Leberfunktion
• einer eingeschränkten Nierenfunktion
Health conditions
(Data source: WHO)
Hyponatremia;SIADH;Liver Failure;Kidney Failure
Rare disease
(Data source: BASEC)
No
Intervention investigated (e.g. drug, therapy or campaign)
(Data source: BASEC)
Behandlungsgruppe A: Empagliflozin (Jardiance)® 25mg einmal pro Tag für 30 Tage
Behandlungsgruppe B: Placebo einmal pro Tag für 30 Tage
Interventions
(Data source: WHO)
Drug: Empagliflozin 25 MG;Drug: Placebo
Criteria for participation in trial
(Data source: BASEC)
Erniedrigter Natriumspiegel im Blut (Hyponatriämie) infolge des
• Syndroms der inadäquaten Antidiurese (SIAD)
• einer Herzschwäche
• einer eingeschränkten Leberfunktion
• einer eingeschränkten Nierenfunktion.
Exclusion criteria
(Data source: BASEC)
Nicht teilnehmen können Personen, deren Natriumspiegel notfallmässig korrigiert werden muss, deren Nebenerkrankungen oder aktuellen Gesundheitslage eine Kontraindikation zur Empagliflozin darstellt oder welche bereits mit einem Präparat dieser Medikametenklasse behandelt werden.
Inclusion/Exclusion Criteria
(Data source: WHO)
Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:
- chronic eu- OR hypervolemic non hyperosmolar (<300 mOsm/kg) hyponatremia (heparin plasma
sodium <135 mmol/L on day of inclusion)
Exclusion Criteria:
- known hypersensitivity or allergy to class of drugs or the investigational product,
- severe symptomatic hyponatremia in need of treatment with 3% NaCl-solution or in need
of intensive/intermediate care treatment at time of inclusion
- clinical hypovolemia
- Severe reduction of eGFR <20 mL/min/1,73 m2 (KDIGO G4 and G5) or end stage renal
disease
- Chronic liver insufficiency with Child Pugh Score =10 or decompensated liver cirrhosis
(jaundice, hepatorenal syndrome, encephalopathy, bleeding, ?)
- Hepatic impairment defined as aspartate transaminase (AST) or alanine transaminase
(ALT) >3x the upper limit of normal (ULN); or total bilirubin >2x ULN at time of
enrolment
- uncontrolled hypothyroidism
- uncontrolled adrenal insufficiency
- systolic blood pressure <90mmHg
- contraindication for lowering blood pressure
- diabetes mellitus type 1 or pancreatic diabetes mellitus
- treatment with SGLT2 inhibitors, lithium chloride, vaptans, demeclocycline or urea on
inclusion day
- severe immunosuppression (leucocytes <2 G/l)
- peripheral arterial disease stage III-IV of the Fontaine Classification
- fasting or other reasons preventing medication intake
- previous enrolment into the current study
- participation in another intervention study
- pregnancy, breastfeeding, intention to become pregnant during the course of the study
or lack of safe contraception.
- end of life care
-
Further information on trial
Recruitment status
Recruiting
Academic title
(Data source: WHO)
Effects of the SGLT2 Inhibitor Empagliflozin in Patients With Euvolemic and Hypervolemic Hyponatremia - a Multicentric Randomized Double-blind Placebo-controlled Trial (the EMPOWER Study)
Type of trial
(Data source: WHO)
Interventional
Design of the trial
(Data source: WHO)
Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Quadruple (Participant, Care Provider, Investigator, Outcomes Assessor).
Phase
(Data source: WHO)
Phase 4
Primary end point
(Data source: WHO)
Change in average daily area under curve (AUC) for serum sodium concentration;Long-term serum sodium change (before/after treatment)
Secundary end point
(Data source: WHO)
Impact intervention on bodyweight;Impact intervention on blood pressure;Course of serum sodium level;Change of plasma osmolality;Change of urinary osmolality;Change of plasma urea;Change of urinary urea;Change of plasma uric acid;Change of urinary uric acid;Change of plasma creatinin;Change of urinary creatinin;Change of plasma potassium;Change of urinary potassium;Change in plasma copeptin;Change in plasma aldosterone;Change in plasma renin;Change in plasma MR-proANP;Change in plasma NT-proBNP;Change in plasma CTX;Change in plasma P1NP;Occurence of thirst;Occurence of headache;Occurence of vertigo;Occurence of nausea;Change in general well-being;Change in quality of life;Change in cognitive impairment;Change in visual attention;Change in neuromuscular impairment;Change in grip strength;Occurence of falls;Occurence of fractures;Length of hospital stay
Contact information
(Data source: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Trial results
(Data source: WHO)
Results summary
no information available yet
Link to the results in the primary register
no information available yet
Information on the availability of individual participant data
no information available yet
Trial sites
Trial sites in Switzerland
(Data source: BASEC)
Basel, Biel/Bienne, Lausanne, Luzern
Countries
(Data source: WHO)
Switzerland
Contact for further information on the trial
Details of contact in Switzerland
(Data source: BASEC)
Prof. Mirjam Christ-Crain
+41 61 556 50 73
Mirjam.Christ-Crain@usb.ch
Contact for general information
(Data source: WHO)
Julie Refardt, MD;Mirjam Christ-Crain, Prof
University Hospital, Basel, Switzerland
+41 61 328 70 80
Mirjam.Christ-Crain@usb.ch
Contact for scientific information
(Data source: WHO)
Julie Refardt, MD;Mirjam Christ-Crain, Prof
University Hospital, Basel, Switzerland
+41 61 328 70 80
Mirjam.Christ-Crain@usb.ch
Authorisation by the ethics committee (Data source: BASEC)
Name of the authorising ethics committee (for multicentre studies only the lead committee)
Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ
Date of authorisation by the ethics committee
07.10.2020
Further trial identification numbers
Trial identification number of the ethics committee (BASEC-ID)
(Data source: BASEC)
2020-01917
Secondary ID (Data source: WHO)
EMPOWER study
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