Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Bösartige Keimzelltumore treten meist in den Keimdrüsen, also Eierstöcken oder Hoden, auf, aber auch an anderen Orten des Körpers. Sie kommen in jeder Altersgruppe vor, vom Säuglings- bis ins junge Erwachsenenalter. Durch Operation und Chemotherapie konnten die Heilungschancen in den letzten Jahrzehnten drastisch verbessert werden. Diese Massnahmen sind jedoch nicht selten mit schweren Nebenwirkungen verbunden. Bei der Therapie von Keimzelltumoren kann die Therapie langfristige Folgen wie Schwerhörigkeit und Nierenschädigung nach sich ziehen. Angesichts der sehr guten Gesamtprognose bei bösartigen Keimzelltumoren ist die Qualität des Überlebens heute ein wichtiger Aspekt bei der Gestaltung der Behandlung geworden. Dementsprechend liegt zunehmend der Schwerpunkt auf der Verringerung der Behandlungslast bei gleichzeitiger Aufrechterhaltung der Wirksamkeit der Behandlung.
MAKEI V ist eine internationale Therapieoptimierungsstudie, welche bösartige, ausserhalb des Zentralnervensystems gelegene, Keimzelltumore bei Kindern und Jugendlichen sowie bei jungen erwachsenen Patientinnen untersucht. Ein Hauptziel der Studie liegt darin, die Wirksamkeit und Nebenwirkungen der zwei Substanzen Cisplatin und Carboplatin kontrolliert zu vergleichen.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Bösartige, extrakranielle Keimzelltumore
Health conditions
(Source de données: WHO)
Extracranial germ cell tumours of any malignant histology, primary site and stage;Therapeutic area: Diseases [C] - Cancer [C04]
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Je nach Lokalisation und Ausbreitung der Erkrankung werden die Patientinnen und Patienten in verschiedene Risikogruppen eingeteilt. Die Bekämpfung der Keimzelltumoren erfolgt je nach Risikogruppe durch eine alleinige Operation oder durch eine Kombination von Operation und Chemotherapie:
• Niedriges Risiko: Operation
• Mittleres Risiko: Operation und 2 Kurse Chemotherapie
• Hohes Risiko: Operation und 4 Kurse Chemotherapie
• Höchstes Risiko: Operation und 4 Kurse Chemotherapie, davon 3 dosis-intensivierte Chemotherapie.
Falls die Patientinnen und Patienten mittels Chemotherapie behandelt werden, werden sie nach dem Zufallsprinzip in verschiedene Therapiegruppen eingeteilt (Randomisierung). Die zwei Therapiegruppen unterscheiden sich lediglich darin, ob die Substanz Carboplatin oder Cisplatin verabreicht wird. Beide Medikamente werden seit vielen Jahren erfolgreich zur Behandlung von Keimzelltumoren eingesetzt. Von Carboplatin weiss man, dass dies zu weniger Nebenwirkungen führt. Durch den kontrollierten Vergleich vom bisherigen Cisplatin mit Carboplatin im Rahmen der Studie kann untersucht werden, ob durch den Einsatz von Carboplatin gleich gute Überlebensraten mit geringeren therapiebedingten Nebenwirkungen erreicht werden.
Interventions
(Source de données: WHO)
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: CISPLATIN
CAS Number: 15663-27-1
Concentration unit: mg/m2 milligram(s)/square meter
Concentration type: up to
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: CARBOPLATIN
CAS Number: 41575-94-4
Concentration unit: mg/m2 milligram(s)/square meter
Concentration type: up to
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: ETOPOSIDE
CAS Number: 33419-42-0
Concentration unit: mg/m2 milligram(s)/square meter
Concentration type: up to
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: IFOSFAMIDE
CAS Number: 3778-73-2
Concentration unit: mg/m2 milligram(s)/square meter
Concentration type: up to
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
• Alter bei Diagnose unter 18 Jahren (oder bei Patientinnen mit Eierstocktumoren unter 30 Jahren)
• Bestätigte Diagnose eines bösartigen, extrakraniellen Keimzelltumors
• Schriftliche Einwilligungsbestätigung zur Studienteilnahme
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
• Schwangerschaft oder Stillen
• HIV Positivität
• Impfung mit einem Lebendimpfstoff innerhalb zwei Wochen vor Beginn der Studienbehandlung
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Inclusion criteria:
- Confirmed extracranial MGCT up to 17 11/12 years of age or patients with ovarian primaries up to 29 11/12 years of age on the date of written informed consent
- Written informed consent prior to trial entry of parents and/or patient
- Diagnosis of a chemotherapy-naïve extracranial MGCT
- Karnofsky-Index of >70% or ECOG-Status 0-II
- Negative pregnancy test within 7 days prior to start of treatment for female patients of childbearing potential, in case of ß-HCG secreting MGCT pregnancy has to be excluded by appropriate methods
Note: Any patient who is of reproductive age should agree to use adequate contraception for the duration of the trial treatment and until at least 12 months after end of therapy.
Are the trial subjects under 18? yes
Number of subjects for this age range: 300
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 60
F.1.3 Elderly (>=65 years) no
F.1.3.1 Number of subjects for this age range
Exclusion criteria:
Exclusion criteria in general:
- Pregnancy
- Lactation
- Incomplete data at trial entry preventing risk group allocation
- HIV-positivity
- Live vaccine immunization within two weeks before start of protocol treatment
- Sexually active adolescents not willing to use highly effective contraceptive method (pearl index <1) until 12 months after end of chemotherapy
- Current or recent (within 30 days prior to date of informed written consent) treatment with another investigational drug or participation in another interventional clinical trial, except trials with different end points than MAKEI V that can run in parallel to MAKEI V without influencing that trial, e.g., trials on antiemetics, antimycotics, antibiotics, strategies for psychosocial support, etc.
- Any other medical, psychiatric or drug related condition, or social condition incompatible with protocol treatment.
Exclusion criteria in special indication:
- Second malignancies
- Negative preoperative tumour markers AFP and ß-HCG and solely pure teratoma histology
- Known hypersensitivity against Cisplatin, Carboplatin, Etoposide, Ifosfamide or other ingredients of the medicinal product
- Hearing impairment Grade 3 and 4 (CTCAE Vers.4.03)
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
8 avr. 2019
Intégration du premier participant
12 août 2019
Statut de recrutement
Authorised-recruitment may be ongoing or finished
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Multicentre prospective trial for extracranial malignant germ cell tumours including a randomized comparison of Carboplatin and Cisplatin - MAKEI V
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional clinical trial of medicinal product
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Controlled: yesRandomised: yesOpen: yesSingle blind: noDouble blind: noParallel group: yesCross over: noOther: noIf controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: yesPlacebo: noOther: noNumber of treatment arms in the trial: 2
Phase
(Source de données: WHO)
Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Main Objective: To assess in a randomized comparison whether the efficacy of Carboplatin is not inferior to Cisplatin in malignant germ cell tumours (MGCT) of intermediate, high and very high risk with regard to Event-free-survival (EFSr);Secondary Objective: 1. Evaluation of EFS/OS rates in the defined risk-groups compared to results of MAKEI 96 and published data
2. Evaluation of toxicity in randomized patients in respect to numbers of days in hospital, numbers of applied platelet and red blood cell transfusions
3. Evaluation of ototoxicity, nephrotoxicity, cardiotoxicity and fertility relevant endocrine outcomes under and after treatment chemotherapy
4. Evaluation of patient-reported-outcomes
5. Implementation of standardized documentation of surgical procedures and evaluation of potential impact of variations in procedures on EFS
6. Evaluation of risk stratification for therapy implemented in MAKEI V based on standardized staging and pathological evaluation in comparison to MAKEI 96
7. Evaluation of radiological response after two or four cycles of chemotherapy
8. Evaluation of standard tumour marker kinetics after every cycle of chemotherapy
;Primary end point(s): Event-free survival, defined as minimum time from the date of randomization to the following events (EFSr):
- Death from any cause
- Progressive disease, defined as increase of standard tumour marker with or without expansion of tumour mass/metastases
- Viable tumour cells at time of final surgery
- Relapse
- Second malignancy
- or the date of the last follow-up
This relates to patients randomized to Carboplatin or Cisplatin.;Timepoint(s) of evaluation of this end point: Any timepoint from the date of randomization to one of the defined events.
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Timepoint(s) of evaluation of this end point: Any timepoint from the date of randomization to one of the defined events or analysis.;Secondary end point(s): - Event-free survival (EFS), defined as minimum time from the date of diagnosis to any of the events described above or to last follow-up, of all patients included in MAKEI V in respect to the defined MAKEI V risk groups
- Overall survival (OS), defined as minimum time from the date of diagnosis to death of any cause or to last follow-up, of all patients included in MAKEI V in respect to the defined MAKEI V risk groups
- Health economic parameter, e.g. hospitalization days during treatment, number of blood transfusions, in respect to treatment with Carboplatin or Cisplatin
- Short and late toxicities according to CTCAE v4.03
- Assessment of safety: Adverse events and laboratory abnormalities, CTCAE v4.03 grade, timing, seriousness and relatedness.
- Fertility relevant endocrine outcomes, e.g. Estrogen, AMH, LH, FSH, Inhibin B.
- Patient reported outcomes including HRQoL, fatigue, sexual function and fertility outcomes (in adult patients)
- Determination of risk for relapse in respect to used surgical intervention
- Radiological response rate after two (and if applicable four) cycles of either Carboplatin or Cisplatin chemotherapy
- Standard tumour marker levels after every cycle of either Carboplatin or Cisplatin chemotherapy
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Deutsche Krebshilfe
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
Multicentre prospective trial for extracranial malignant germ cell tumours including a randomized comparison of Carboplatin and Cisplatin
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Aarau, Bâle, Bellinzona, Berne, Genève, Lausanne, Luzern, St-Gall, Zurich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Il est possible que la Suisse n’apparaisse pas ici comme lieu de réalisation parce qu’elle n’a pas encore été inscrite dans le registre primaire de l’OMS.
Germany
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
KD Dr. med. Sabine Kroiss
+41 44 266 74 55
sabine.kroiss@kispi.uzh.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Dr. Judith Schilling
Venusberg-Campus 1
Studienzentrale Studienzentrum Bonn (SZB)
004922828719037
studienzentrale-szb@ukbonn.de
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Dr. Judith Schilling
Venusberg-Campus 1
Studienzentrale Studienzentrum Bonn (SZB)
004922828719037
studienzentrale-szb@ukbonn.de
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Zürich
Date d’autorisation de la commission d’éthique
07.03.2023
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2022-02264
Secondary ID (Source de données: WHO)
PAED-201601
Retour à la vue d’ensemble