Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Der Zweck dieser klinischen Studie ist, die positiven und negativen Wirkungen von Ranibizumab, das aus einem Augenimplantat (auch bekannt als Port Delivery System mit Ranibizumab oder PDS) verabreicht wird, bei Patienten mit nAMD zu beurteilen. In dieser klinischen Studie wird Ihnen ein Augenimplantat eingesetzt, das mit einer Dosis von 2 mg Ranibizumab gefüllt ist, die langsam durch das Implantat freigesetzt wird. Das Augenimplantat wird entweder alle 6 Monate oder alle 9 Monate mit Ranibizumab nachgefüllt. Das Augenimplantat gibt Ranibizumab kontinuierlich (ohne Unterbrechung) über einen langen Zeitraum in den Augenhintergrund ab und kann von Ihrem Studienarzt nachgefüllt werden.
Diese internationale klinische Studie soll in ca.16 Ländern weltweit durchgeführt werden. Die Studie dauert etwa 3 Jahre. In der Schweiz ist geplant, etwa 20 Personen in insgesamt 5 Studienzentren in die Studie einschließen zu können. Weltweit sollen voraussichtlich ca. 450 Personen in ungefähr 120 Studienzentren an der klinischen Studie teilnehmen.
Das aus dem Augenimplantat verabreichte Ranibizumab gilt als Studienpräparat (experimentelles Medikament), das Patienten nur im Rahmen klinischer Studien verabreicht wird. Der Wirkstoff Ranibizumab ist jedoch derselbe wie in dem von der Schweizerischen Gesundheitsbehörde Swissmedic zugelassenen Medikament Lucentis®. Das Augenimplantat ist ein experimentelles Medizinprodukt und von der Swissmedic nicht zur Implantation in das Auge zur nAMD-Behandlung zugelassen. Das Implantat hat ungefähr die Größe eines Reiskorns. Das Augenimplantat wird von der dünnen, durchsichtigen Bindehaut (Konjunktiva) des Auges bedeckt und ist normalerweise für andere nicht sichtbar, da es vom Oberlid verdeckt wird.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Patienten mit neovaskulärer altersabhängigen Makuladegeneration (nAMD) oder feuchte AMD, die nAMD Erstdiagnose muss innerhalb von 9 Monaten vor der Screening-Visite stattgefunden haben
Health conditions
(Source de données: WHO)
Neovascular Age-related Macular Degeneration (nAMD)
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Feuchte AMD (neovaskuläre altersabhängige Makuladegeneration)
Interventions
(Source de données: WHO)
Drug: Ranibizumab;Device: Port Delivery System with Ranibizumab
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
Die Patienten müssen verschiedene Einschlusskriterien für das Studienauge bei Studieneintritt erfüllen. Nachfolgend sind die drei wichtigsten Einschlusskriterien gelistet, weitere Einschlusskriterien sind im Studienprotokoll enthalten:
· nAMD (= Neovaskuläre altersbedingte Makuladegeneration) Erstdiagnose innerhalb von 9 Monaten vor der Screening-Visite
· Vorangegangene nAMD Behandlung mit mindestens drei intravitrealen (= In den Glaskörper hinein) Anti-VEGF-Injektionen (z. B. Ranibizumab, Bevacizumab, Aflibercept) gemäß dem Therapiestandard innerhalb von 6 Monaten vor der Screening-Visite (VEGF = Vascular endothelial growth factor = Gruppe von Proteinen, die als Signalmoleküle unterschiedliche Aufgaben erfüllen). Wenn ein Patient nicht mindestens drei Anti-VEGF-Injektionen wie oben beschrieben erhalten hat, aber ansonsten für die Studie in Frage kommt, kann der Patient in einer Run-in-Phase vor dem Screening behandelt werden, um dieses spezifische Kriterium zu erfüllen.
· Es zeigte sich ein Ansprechen auf eine vorangegangene intravitreale Anti-VEGF-Behandlung seit der Diagnosestellung, welches durch verschiedene Kriterien belegt wird (Kriterien im Studienprotokoll enthalten)
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
Patienten, die verschiedene Ausschlusskriterien erfüllen, werden von der Studienteilnahme ausgeschlossen. Nachfolgend sind die drei wichtigsten Ausschlusskriterien gelistet, weitere Ausschlusskriterien und Beispiele sind im Studienprotokoll enthalten:
· Frühere Augenbehandlungen am Studienauge (z.B. Vitrektomie = Glaskörperentfernung) und/oder an beiden Augen (z.B. Vorangegangene Teilnahme an einer klinischen Studie mit VEGF Medikamenten innerhalb von 6 Monaten vor der Aufnahme-Visite)
· Begleiterkrankungen am Studienauge (z.B. Katarakt = Grauer Star) und/oder am Nicht-Studienauge (Nicht funktionierendes Studienauge) und/oder an beiden Augen (z.B. Aktive infektiöse Bindehautentzündung)
· Gleichzeitige systemische Erkrankungen (z.B. Schlaganfall, Vorhofflimmern, Herzinfarkt, systemische Infektion, Krebserkrankung)
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 50 Years
Inclusion Criteria:
- Age = 50 years at time of signing Informed Consent Form
- Initial diagnosis of nAMD within 9 months prior to the screening visit
- Previous treatment with at least three anti- vascular endothelial growth factor
(VEGF) intravitreal injections for nAMD per standard of care within 6 months prior
to the screening visit
- Demonstrated response to prior anti-VEGF intravitreal treatment since diagnosis
- Availability of historical visual acuity data prior to the first anti-VEGF treatment
for nAMD until the time of study enrollment
- BCVA of 34 letters (approximate 20/200 Snellen equivalent) or better
Exclusion Criteria:
- History of vitrectomy surgery, submacular surgery, or other surgical intervention
for AMD in study eye
- Prior treatment with Visudyne?, external-beam radiation therapy, or transpupillary
thermotherapy in study eye
- Previous treatment with corticosteroid intravitreal injection, intraocular device
implantation, previous laser (any type) used for AMD treatment in study eye
- Treatment with anti-VEGF agents other than ranibizumab within 1 month prior to the
enrollment visit in study eye
- Concurrent conjunctival, Tenon's capsule, and/or scleral condition in the
supero-temporal quadrant of the eye that may affect the implantation, subsequent
tissue coverage, and refill-exchange procedure of the PDS implant
- Prior treatment with brolucizumab (at any time prior to the screening visit) in
either eye
- Prior participation in a clinical trial involving any anti-VEGF drugs, within 6
months prior to the enrollment visit in either eye
- Subretinal hemorrhage that involves the center of the fovea, if the hemorrhage is
>0.5 disc area at screening in study eye
- Subfoveal fibrosis or subfoveal atrophy in study eye
- CNV due to other causes, such as ocular histoplasmosis, trauma, central serous
chorio-retinopathy, or pathologic myopia in either eye
- Retinal pigment epithelial tear in study eye
- Any concurrent intraocular condition that would either require surgical intervention
during the study to prevent or treat visual loss that might result from that
condition or affect interpretation of study results in study eye
- Active intraocular inflammation in study eye
- History of vitreous hemorrhage in study eye
- History of rhegmatogenous retinal detachment in study eye
- History of rhegmatogenous retinal tears or peripheral retinal breaks within 3 months
prior to the enrollment visit in study eye
- History of pars plana vitrectomy surgery
- Aphakia or absence of the posterior capsule in study eye
- Spherical equivalent of the refractive error demonstrating more than 8 diopters of
myopia in study eye
- Preoperative refractive error that exceeded 8 diopters of myopia, for Participants
who have undergone prior refractive or cataract surgery in study eye
- Intraocular surgery within 3 months preceding the enrollment visit in study eye
- Uncontrolled ocular hypertension or glaucoma and any such condition the investigator
determines may require a glaucoma-filtering surgery during a participant's
participation in the study in study eye
- History of glaucoma-filtering surgery, tube shunts, or microinvasive glaucoma
surgery in study eye
- History of corneal transplant in study eye
- Any history of uveitis requiring treatment in either eye
- Active infectious conjunctivitis, keratitis, scleritis, or endophthalmitis in either
eye
- Uncontrolled blood pressure
- History of stroke within the last 3 months prior to informed consent
- Atrial fibrillation diagnosed or worsened within the last 3 months prior to informed
consent
- History of myocardial infarction within the last 3 months prior to informed consent,
- History of other disease, metabolic dysfunction, or clinical laboratory finding
giving reasonable suspicion of a disease or condition that contraindicates the use
of ranibizumab or placement of the implant and that might affect interpretation of
the results of the study or renders the participant at high risk of treatment
complications in the opinion of the investigator
- Confirmed active systemic infection
- Use of any systemic anti-VEGF agents
- Active cancer within 12 months of enrollment except for appropriately treated
carcinoma in situ of the cervix, non-melanoma skin carcinoma, and prostate cancer
with a Gleason score of <= 6 and a stable prostate-specific antigen for > 12 months
- Previous participation in any non-ocular disease studies of investigational drugs
within 1 month preceding the informed consent
- Non-functioning non-study eye
-
Plus d’informations sur l’étude
Statut de recrutement
Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
A Phase IIIb, Global, Multicenter, Randomized, Visual Assessor-Masked Study Of The Efficacy, Safety, And Pharmacokinetics Of A 36-Week Refill Regimen For The Port Delivery System With Ranibizumab In Patients With Neovascular Age-Related Macular Degeneration (Velodrome)
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Single (Outcomes Assessor).
Phase
(Source de données: WHO)
Phase 3
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Change from baseline in Best-corrected visual acuity (BCVA) score averaged over Weeks 68 and 72, as assessed using the ETDRS chart starting at a distance of 4 meters
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Change from baseline in BCVA score over time;Percentage of participants with BCVA score of 69 letters (approximate 20/40 Snellen equivalent) or better averaged over Weeks 68 and 72;Percentage of participants with BCVA score of 69 letters (approximate 20/40 Snellen equivalent) or better over time;Percentage of participants with BCVA score of 38 letters (approximate 20/200 Snellen equivalent) or worse averaged over Weeks 68 and 72;Percentage of participants with BCVA score of 38 letters (approximate 20/200 Snellen equivalent) or worse over time;Percentage of participants who report preferring ranibizumab 100 mg/mL delivered via the PDS compared with intravitreal treatment, as measured by the PDS Patient Preference Questionnaire (PPPQ) at At Weeks 24, 40 and 72;Percentage of participants with bilateral disease who report preferring ranibizumab 100 mg/mL delivered via the PDS compared with intravitreal treatment, as measured by the PPPQ at At Weeks 24, 40 and 72;Mean overall treatment satisfaction at Week 40, as measured by the Macular Disease Treatment Satisfaction Questionnaire (MacTSQ) total score in the Q36W arm compared with the Q24W arm;Percentage of participants who lose <10, <5, or gain >= 0 letters in BCVA score from baseline averaged over Weeks 68 and 72;Percentage of participants who lose <10, <5, or gain >= 0 letters in BCVA score from baseline over time;Incidence and severity of ocular and systemic (non-ocular) adverse events in the Q36W and Q24W arms;Incidence, severity, and duration of adverse events of special interest, including ocular adverse events of special interest in the Q36W and Q24W arms;Incidence, severity, and duration of ocular adverse events of special interest during the postoperative period (= 37 days of initial implantation) and follow-up period (> 37 days after implantation surgery) in all enrolled participants;Incidence and severity of adverse device effects in the Q36W and Q24W arms;Incidence, causality, severity, and duration of anticipated serious adverse device effects in the Q36W and Q24W arms;Change from baseline in center point thickness (CPT) up to and including Week 72;Percentage of participants who do not undergo supplemental treatment with intravitreal ranibizumab 0.5 mg before each refill-exchange procedure;Observed serum concentration of ranibizumab at specified timepoints;Incidence of treatment-emergent ADAs during the study
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Basel, Bern, Berne, Binningen, Bâle, Lausanne, Lausanne, Luzern, Luzern, Zurich, Zürich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, France, Germany, Israel, Italy, Korea, Republic of, Singapore, Spain, Switzerland, Taiwan, Turkey, United Kingdom
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Clinical Trials
+41 61 715 4391
switzerland.clinical-research@roche.com
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Clinical Trials;Reference Study ID Number: WR42221 https://forpatients.roche.com/
Hoffmann-La Roche
888-662-6728 (U.S. and Canada)
global-roche-genentech-trials@gene.com
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Clinical Trials;Reference Study ID Number: WR42221 https://forpatients.roche.com/
Hoffmann-La Roche
888-662-6728 (U.S. and Canada)
global-roche-genentech-trials@gene.com
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Zürich
Date d’autorisation de la commission d’éthique
18.05.2021
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2021-00447
Secondary ID (Source de données: WHO)
2020-001313-20
CIV-21-02-035827
WR42221
Retour à la vue d’ensemble