Retour à la vue d’ensemble
SNCTP000005095 | EUCTR2020-003348-10 | BASEC2021-02102

Eine offene Fortsetzungsstudie der Phase IIIb zur prophylaktischen und Bedarfsbehandlung von cTTP mit TAK-755 (rADAMTS-13, auch bekannt als BAX 930/SHP655)

Base de données : BASEC (Importation du 18.11.2024), WHO (Importation du 16.11.2024)
Modifié: 31 juil. 2024 à 01:00
Catégorie de maladie: Hémopathies (hors leucémies)

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

In unserem Forschungsvorhaben wollen wir herausfinden, ob das Prüfpräparat namens TAK-755 für die Behandlung einer seltenen, jedoch schweren Erkrankung, der kongenitalen thrombotisch-thrombozytopenischen Purpura (cTTP), auch bezeichnet als Upshaw-Schulman-Syndrom oder hereditäre TTP, sicher verwendet werden kann. Diese Erkrankung kann aufgrund einer unzureichenden Blutversorgung, welche durch Blutgerinnsel in kleinen Blutgefässen hervorgerufen wird, zur Schädigung von Organen (wie z. B. von Nieren, Herz oder Gehirn) führen. In dieser Studie wird TAK-755 in 2 verschiedenen Gruppen oder «Kohorten» untersucht. 1. Kohorte mit prophylaktischer Behandlung: Von Prophylaxe wird gesprochen, wenn ein Medikament verabreicht wird, um zu verhindern, dass eine Erkrankung auftritt oder sich verschlimmert. Bei Menschen mit einer schweren cTTP dient eine prophylaktische Behandlung dazu, Krankheitsschübe, sogenannte TTP-Episoden, zu verhindern. 2. Kohorte mit Bedarfsbehandlung: Akute TTP-Episoden werden umgehend bei Auftreten behandelt, um die Symptome zu kontrollieren und zu lindern.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Schwere kongenitale thrombotisch-thrombozytopenische Purpura (cTTP, Upshaw-Schulman-Syndrom oder hereditäre thrombotisch-thrombozytopenische Purpura)

Health conditions (Source de données: WHO)

congenital Thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP);Therapeutic area: Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15]

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Bevor ein Prüfpräparat/ein Arzneimittel bei einer Erkrankung angewendet wird, muss es bei Studienteilnehmerinnen und Studienteilnehmern wissenschaftlich untersucht werden. Das Ziel dieser Studie ist es, bei der Beantwortung der folgenden Fragen zu helfen:

- Wie sicher ist TAK-755 und welche Nebenwirkungen sind im Zusammenhang damit möglich?

- Wie verkraftet (verträgt) der Körper die Anwendung von TAK-755 über einen längeren Zeitraum?

- Kann TAK-755 Studienteilnehmenden mit cTTP als prophylaktische oder Bedarfsbehandlung helfen, d. h., kann es akute TTP-Episoden verhindern bzw. lindern?

- Wie reagiert das Immunsystem – das natürliche Abwehrsystem des Körpers – auf TAK-755?

Das in dieser Studie verwendete Prüfpräparat ist TAK-755. TAK-755 ist eine Version des menschlichen Proteins ADAMTS-13, das in Zellen im Labor entwickelt und gereinigt wurde. Dieses Protein reguliert die Blutgerinnung. TAK-755 wurde entwickelt, um die fehlende Aktivität von ADAMTS-13 im Körper zu ersetzen.

Das Prüfpräparat wird Ihnen in Form einer langsamen Injektion über eine Nadel in eine Vene (eine sogenannte «intravenöse Infusion») verabreicht. Die Infusion erhalten Sie nach einem zugewiesenen Dosierungsplan. Dies ist eine offene Studie. Das bedeutet, dass sowohl Sie als auch die Prüfärztin/der Prüfarzt die Dosis von TAK-755 kennen, die Sie während Ihrer Teilnahme an dieser Forschungsstudie erhalten. Es gab bisher noch keine abgeschlossene Studie, in der Patientinnen und Patienten wiederholte Dosen von TAK-755 erhielten.

Wenn Sie an der Studienkohorte mit der Bedarfsbehandlung teilnehmen, erhalten Sie TAK-755 zur Behandlung Ihrer akuten TTP-Episode. Sobald die Episode kontrolliert werden konnte, können Sie entscheiden, an der Studie weiterhin teilzunehmen, indem Sie in die Kohorte mit prophylaktischer Behandlung wechseln. Die Behandlung erfolgt dann, um das Auftreten weiterer TTP-Episoden zu verhindern.

Sie können an der Kohorte mit prophylaktischer Behandlung teilnehmen, wenn
- Sie zuvor an der Studie 281102 teilgenommen haben,

- Sie in der Vergangenheit noch nie TAK-755 erhalten haben bzw. TAK-755 lediglich zur Behandlung einer akuten TTP-Episode erhalten haben,

- Sie an einem erweiterten Zugangsprogramm teilnehmen (einem Programm, bei dem Patientinnen und Patienten mit einer schweren Krankheit oder einem schweren Leiden Zugang zu einer Behandlung mit einem noch nicht zugelassenen Arzneimittel erhalten können), oder

- Sie zuvor an der Studie 281102 oder an einem erweiterten Zugangsprogramm teilgenommen haben und eine allergische Reaktion auf die prophylaktische Standardbehandlung zeigten.

Die Studie besteht aus 3 Abschnitten:
• Voruntersuchungsabschnitt: Es erfolgt eine Vorauswahl für die Studie. Es werden verschiedene Untersuchungen und Beurteilungen durchgeführt, und Ihr Gesundheitszustand wird überprüft, um festzustellen, ob die Studie für Sie infrage kommt.

• Behandlungsabschnitt: Wenn die Studie für Sie infrage kommt und Sie einer Teilnahme zustimmen, erhalten Sie das Prüfpräparat in Abhängigkeit davon, ob Sie an der Kohorte mit prophylaktischer Behandlung oder an der Kohorte mit Bedarfsbehandlung teilnehmen. Wenn Sie an der Kohorte mit prophylaktischer Behandlung teilnehmen, wird Ihre Teilnahme an der Studie etwa 3 Jahre dauern. Die geplante Teilnahmedauer für die Kohorte mit Bedarfsbehandlung beträgt etwa einen Monat.

• Visite bei Abschluss/Beendigung der Studie: Nachdem die Behandlung beendet ist, müssen Sie das Prüfzentrum für eine abschliessende Visite ca. 4 Wochen nach der letzten Behandlungsvisite aufsuchen.

Interventions (Source de données: WHO)


Product Name: Recombinant A Disintegrin and Metalloproteinase Thrombospondin Type-1 Motifs 13
Product Code: TAK-755 or BAX930 or SHP655
Pharmaceutical Form: Powder and solvent for solution for injection
INN or Proposed INN: Apadamtase alfa
Current Sponsor code: TAK-755 (SHP655 or BAX930)
Other descriptive name: Recombinant A Disintegrin and Metalloproteinase with Thrombospondin Type-1 Motifs
Concentration unit: IU/ml international unit(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 100-
INN or Proposed INN: Apadamtase alfa
Current Sponsor code: TAK-755 (BAX930 or SHP655)
Other descriptive name: Recombinant A Disintegrin and Metalloproteinase with Thrombospondin Type-1 Motifs
Concentration unit: IU/ml international unit(s)/millilitre
Concentration type: equal
Concentration number: 300-

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

1. Männliche oder weibliche erwachsene Personen, Jugendliche oder Kinder bis zu einem Alter von 70 Jahren zum Zeitpunkt der Voruntersuchung, die die Einwilligungserklärung unterschrieben haben (ggf. durch die gesetzliche Vertretung) Frauen im gebärfähigen Alter und sexuell aktive Männer müssen während der Behandlung wirksame Methoden der Empfängnisverhütung anwenden. Studienteilnehmerinnen dürfen nicht schwanger sein oder stillen.

2. Bei den Teilnehmenden muss die Diagnose eines schweren kongenitalen ADAMTS-13-Mangels (alle Kohorten) gestellt worden sein und sie dürfen bei der Voruntersuchung keine Zeichen einer schweren TTP zeigen (nur die Kohorte mit prophylaktischer Behandlung). Teilnehmende ab einem Alter von 16 Jahren müssen einen Karnofsky-Score von mindestens 70 % aufweisen; unter 16-Jährige müssen einen Lansky-Score von mindestens 80 % haben. Mit dem Karnofsky/Lansky-Leistungsindex wird der funktionelle Status einer Person beschrieben.

3. Die Studienteilnehmerin/der Studienteilnehmer ist bereit und in der Lage, die Anforderungen des Prüfplans zu befolgen.

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

Medikamentenbezogene Krankengeschichte: Bei der Patientin/dem Patienten wurde eine Überempfindlichkeitsreaktion auf mindestens einen Bestandteil von TAK-755 festgestellt, einschliesslich Anaphylaxie. Bei der Patientin/dem Patienten liegt zum Zeitpunkt der Voruntersuchung ein funktioneller ADAMTS-13-Inhibitor vor.

Krankengeschichte: Bei der Patientin/dem Patienten wurde die Diagnose einer anderen, TTP-ähnlichen Störung gestellt (mikroangiopathische hämolytische Anämie), einschliesslich immunvermittelte TTP. Die Patientin/der Patient weist eine Krankengeschichte mit einem genetischen oder erworbenen Immunmangel auf, einschliesslich humanes Immundefizienzvirus, oder sie/er erhält chronische Immunsuppressiva. Die Patientin/der Patient wurde/wird mit einem systemischen immunmodulatorischen Medikament behandelt, ausgenommen topische Behandlungen wie Salben oder Nasensprays. Bei der Patientin/dem Patienten sind in der Vergangenheit signifikante neurologische Ereignisse aufgetreten, wie z. B. ein starker Schlaganfall. Bei der Patientin/dem Patienten wurde die Diagnose einer bestimmten Leberfunktionsstörung, einer schweren Herz-Kreislauf-Erkrankung oder einer terminalen Nierenerkrankung mit Notwendigkeit einer chronischen Dialyse gestellt.

Laut Feststellung der Prüfärztin/des Prüfarztes ist die Patientin/der Patient nicht in der Lage oder nicht willens bei den Studienmassnahmen mitzuwirken. Beispielsweise scheint die Patientin/der Patient nicht in der Lage zu sein, das Wesen, die Trageweite und die möglichen Folgen der Studie zu verstehen. Die Patientin/der Patient erhält aktuell eine andere Prüfsubstanz und/oder ein interventionelles Medikament oder wird eine andere Prüfsubstanz und/oder ein interventionelles Medikament innerhalb von 30 Tagen vor Aufnahme in die Studie erhalten.

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender:
Female: yes
Male: yes

Inclusion criteria:
Subjects who have completed TAK-755 Phase 3 pivotal study (281102) and who meet ALL of the following criteria are eligible for this study:
1. Subject or legally authorized representative has provided signed informed consent (=18 years of age) and/or assent form (<18 years of age).
2. Subject is 0 to 70 years of age at the time of screening of the 281102 study.
3. Subject has been diagnosed with severe congenital ADAMTS-13 deficiency.
4. Subject does not display any severe TTP signs (platelet count <100,000/?L and elevation of LDH >2 ? upper limit of normal [ULN]) at screening (prophylactic cohort only).
5. Subjects =16 years of age must have a Karnofsky score =70% and subjects <16 years of age must have a Lansky score =80%.
6. If female of childbearing potential, subject presents with a negative serum or urine pregnancy test confirmed not more than 7 days before the first IP administration and agrees to employ adequate birth control measures for the duration of the study and to undergo quarterly pregnancy testing.
7. Sexually active males must use an accepted and effective method of contraception during the treatment and until a minimum of 16 days after the last dose administered.
8. Subject is willing and able to comply with the requirements of the protocol.

TAK-755 na?ve subjects can only be enrolled in this continuation after enrollment of the adult subjects in the prophylactic arm of the TAK-755 Phase 3 pivotal study (281102) has been completed. TAK-755 na?ve pediatric subjects can be enrolled after enrollment of the respective age cohort into the pivotal Phase 3 study (281102) has been completed.
TAK-755 na?ve subjects and subjects who were enrolled into the on-demand cohort of the TAK-755 Phase 3 pivotal study (281102) who meet ALL of the following criteria are eligible for this study:
1. Subject is na?ve to TAK-755 or was enrolled into the on-demand cohort of the TAK-755 Phase 3 pivotal study (281102) for treatment of an acute event but did not receive prophylactic treatment.
2. Subject or legally authorized representative has provided signed informed consent (=18 years of age) and/or assent form (<18 years of age).
3. Subject is 0 to 70 years of age at the time of screening.
4. Subject has been diagnosed with severe congenital ADAMTS-13 deficiency defined as:
a. Confirmed by molecular genetic testing, documented in subject history or at screening, and
b. ADAMTS-13 activity <10% as measured by the fluorescence resonance energy transfer (FRETS)-Von Willebrand factor (VWF)73 assay, documented in subject history or at screening. Subjects currently receiving standard of care prophylactic therapy may exceed 10% ADAMTS 13 activity at screening.
5. Subjects currently receiving prophylactic therapy will be screened immediately prior to their usual prophylactic infusion.
6. Subject does not display any severe TTP signs (platelet count <100,000/?L and elevation of LDH >2 ? ULN) at screening (prophylactic cohort only).
7. Subjects =16 years of age must have a Karnofsky score =70% and subjects <16 years of age must have a Lansky score =80%.
8. Subject is hepatitis C virus negative (HCV?) as confirmed by antibody or polymerase chain reaction testing OR HCV positive (HCV+) if their disease is chronic but stable.
9. If female of childbearing potential, subject presents with a negative serum or urine pregnancy test confirmed not more than 7 days before the first IP administration and agrees to employ adequate birth control measures for the dur
Exclusion criteria:
The subject will be excluded from the study if any of the following exclusion criteria are met.
For both subjects who have completed TAK-755 Phase 3 pivotal study (281102) and TAK 755 na?ve subjects:
1. Subject has been diagnosed with any other TTP-like disorder (microangiopathic hemolytic anemia), including immune-mediated TTP.
2. Known life-threatening hypersensitivity reaction, including anaphylaxis, to the parent molecule ADAMTS-13, hamster protein, or other constituents of TAK-755.
3. Subject has a medical history or presence of a functional ADAMTS-13 inhibitor at screening.
4. Subject has a medical history of a genetic or acquired immune deficiency that would interfere with the assessment of product immunogenicity, including subjects who are human immunodeficiency virus positive with an absolute cluster of differentiation 4 (CD4) count <200/mm3 or who are receiving chronic immunosuppressive drugs.
5. Subject has a history of significant neurological events, such as major stroke, indicating that a relapse might have severe consequences, as judged by the investigator.
6. Subject has been diagnosed with severe cardiovascular disease (New York Heart Association classes 3 to 4).
7. Subject with end stage renal disease requiring chronic dialysis.
8. Subject has been diagnosed with hepatic dysfunction, as evidenced by, but not limited to, any of the following:
a. Serum alanine aminotransferase =2 ? ULN
b. Severe hypoalbuminemia <24 g/L
c. Portal vein hypertension (eg, presence of otherwise unexplained splenomegaly, history of esophageal varices).
9. In the opinion of the investigator, the subject has another clinically significant concomitant disease that may pose additional risks for the subject.
10. Subject has been treated with an immunomodulatory drug, excluding topical treatment (eg, ointments, nasal sprays), within 30 days prior to enrollment. Use of corticosteroids in conjunction with administration of fresh frozen plasma to prevent allergic manifestations is permitted.
11. Subject has an acute illness (eg, influenza, flu-like syndrome, allergic rhinitis/conjunctivitis, bronchial asthma) at the time of screening (prophylactic cohort only).
12. Subject is receiving or anticipates receiving another investigational drug and/or interventional drug within 30 days before enrollment.
13. Subject has a history of drug and/or alcohol abuse within the last 2 years.
14. Subject has a progressive fatal disease and/or life expectancy of =3 months.
15. Subject is identified by the investigator as being unable or unwilling to cooperate with study procedures
16. Subject suffers from a mental condition rendering him/her unable to understand the nature, scope, and possible consequences of the study and/or evidence of an uncooperative attitude.
17. Subject is a family member or employee of the sponsor or investigator.
18. If female, subject is pregnant or lactating at the time of enrollment.

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/search?query=eudract_number:2020-003348-10

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=EUCTR2020-003348-10
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

25 janv. 2021

Intégration du premier participant

27 juin 2021

Statut de recrutement

Not Recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

A Phase 3b, prospective, open-label, multicenter, single treatment arm, continuation study of the safety and efficacy of TAK-755 (rADAMTS-13, also known as BAX 930/SHP655) in the prophylactic and on-demand treatment of subjects with severe congenital thrombotic thrombocytopenic purpura (cTTP; Upshaw Schulman Syndrome, or hereditary thrombotic thrombocytopenic purpura)

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional clinical trial of medicinal product

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Controlled: no Randomised: no Open: yes Single blind: no Double blind: no Parallel group: no Cross over: no Other: no If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: Placebo: Other: Number of treatment arms in the trial: 1

Phase (Source de données: WHO)

Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Main Objective: To evaluate the long-term safety and tolerability of TAK-755 (rADAMTS-13) in terms of related adverse events (AEs) and serious adverse events (SAEs) in both the prophylactic and the on-demand cohorts.;Secondary Objective: 1. To evaluate the efficacy of TAK-755 in the treatment of acute thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) episodes as measured by the
a) number of acute TTP events responding to treatment
and
b) time to resolution of the acute TTP in either the prophylactic or the on-demand cohorts.
2. To evaluate the incidence of isolated TTP manifestations including thrombocytopenia, microangiopathic hemolytic anemia, renal dysfunction, neurologic signs and symptoms, and abdominal pain in the prophylactic cohort.
3. To evaluate the proportion of subjects that require dose modification and supplemental dose in the prophylactic cohort.
4. To evaluate the incidence of subacute manifestations in subjects receiving prophylactic treatment.
For more secondery objectives please refer to Protocol pages 10,11.;Primary end point(s): There is no primary efficacy endpoint for this study, as the primary objective of the study is long-term safety.;Timepoint(s) of evaluation of this end point: Various timepoints throughout the study

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Secondary end point(s): 1. Prophylactic cohort:
Efficacy analysis for the prophylactic cohort will provide the number and incidence rate of acute TTP events in total and by enrollment status (?Na?ve? or having completed the Phase 3 pivotal study [281102]), with the corresponding 95%, 2-sided confidence intervals (CIs).
2. Prophylactic and on-demand cohorts:
For acute TTP events, the number and proportion of acute events responding to treatment will be summarized, along with the 2-sided 95% CIs for the pooled prophylactic and on-demand cohort data as well as by cohort.
;Timepoint(s) of evaluation of this end point: Various timepoints throughout the study

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Baxalta Innovations GmbH

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Berne

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Australia, Austria, Belgium, Brazil, Canada, China, Colombia, Czechia, Denmark, France, Germany, Hungary, India, Israel, Italy, Japan, Korea, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Republic of, Russian Federation, Serbia, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Prof. Dr. Johanna A. Kremer Hovinga
+41 (0)31 6329022
Johanna.Kremer@insel.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Emily Skelton
650 East Kenadall Street
Baxalta US Inc.
+1617588-8426
emily.skelton@takeda.com

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Emily Skelton
650 East Kenadall Street
Baxalta US Inc.
+1617588-8426
emily.skelton@takeda.com

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Kantonale Ethikkommission Bern

Date d’autorisation de la commission d’éthique

18.08.2022

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2021-02102

Secondary ID (Source de données: WHO)

TAK-755-3002
2020-003348-10-GB
Retour à la vue d’ensemble