Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
In dieser Studie werden die Auswirkungen – gute und schlechte – von Fenebrutinib im Vergleich zu Ocrelizumab (Ocrevus®) bei Patienten mit primär progredienter multipler Sklerose verglichen. Jeder Teilnehmer erhält mit einer Wahrscheinlichkeit von jeweils 50 % entweder Fenebrutinib (und ein Ocrelizumab entsprechendes Placebo) oder Ocrelizumab (und ein Fenebrutinib entsprechendes Placebo); dazu werden die Teilnehmer nach dem Zufallsprinzip (wie beim Werfen einer Münze) in zwei Gruppen aufgeteilt. Das Placebo sieht genauso aus wie das entsprechende Medikament, enthält aber keinen Wirkstoff.
Fenebrutinib ist ein experimentelles Medikament (Prüfmedikament); das bedeutet, dass es von den Gesundheitsbehörden bisher nicht für die Behandlung von PPMS zugelassen ist. Ocrevus® ist für die Behandlung von PPMS zugelassen.
Die Studie wird etwa 7 Jahre dauern; in mehreren Ländern sollen insgesamt 946 Personen daran teilnehmen.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Primär progrediente multiple Sklerose
Health conditions
(Source de données: WHO)
Primary Progressive multiple sclerosis
MedDRA version: 21.1Level: PTClassification code 10063401Term: Primary progressive multiple sclerosisSystem Organ Class: 10029205 - Nervous system disorders;Therapeutic area: Diseases [C] - Immune System Diseases [C20]
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Die Studie umfasst fünf Abschnitte:
1. Screening (Eingangsuntersuchung, ob der Teilnehmer die Voraussetzungen für die Studienteilnahme erfüllt)
2. Verblindete Behandlung (DBT)
3. Sicherheits-Nachbeobachtung nach der verblindeten Behandlung (Nachuntersuchungen, nachdem die verblindete Behandlung abgeschlossen oder abgebrochen wurde oder wenn Sie nicht an der unverblindeten Behandlung teilnehmen möchten) (DBT-SFU)
4. Open-Label-Behandlung (unverblindete Behandlung) (OLE)
5. Sicherheits-Nachbeobachtung nach der Open-Label-Behandlung (Nachuntersuchungen, nachdem die unverblindete Behandlung beendet wurde)
Sie werden einer der beiden Behandlungsgruppen zugeteilt, die weiter unten beschrieben werden (eine Fenebrutinib-Behandlungsgruppe und eine Ocrelizumab-Behandlungsgruppe). Fenebrutinib wird in Form von 2 Tabletten 2-mal täglich (4 Tabletten insgesamt) angewendet, ausserdem wird es in der Ocrelizumab-Behandlungsgruppe als 2 Placebo-Tabletten ohne Wirkstoff 2-mal täglich (4 Tabletten insgesamt) gegeben. Ocrelizumab wird in Form einer Infusion in die Vene alle 24 Wochen angewendet, ausserdem wird es in der Fenebrutinib-Behandlungsgruppe alle 24 Wochen als Placebo-Infusion ohne Wirkstoff in die Vene gegeben.
Weder Sie noch das Studienteam werden wissen, in welcher Behandlungsgruppe Sie in der ersten Behandlungsphase der Studie (der verblindeten Behandlungsphase) sind. In welche Behandlungsgruppe Sie kommen, wird nach dem Zufallsprinzip (wie beim Werfen einer Münze) entschieden. Die Wahrscheinlichkeit, in Gruppe A oder Gruppe B zu kommen, ist gleich gross.
· Teilnehmer in Gruppe A nehmen täglich 4 Fenebrutinib-Tabletten und erhalten alle 24 Wochen eine Ocrelizumab entsprechende Placebo-Infusion.
· Teilnehmer in Gruppe B erhalten alle 24 Wochen eine Ocrelizumab-Infusion und nehmen täglich 4 Fenebrutinib entsprechende Placebo-Tabletten.
Weder Sie noch Ihr Prüfarzt werden wissen, in welcher Gruppe Sie sind. Wenn Ihre Sicherheit gefährdet ist, kann der Prüfarzt jedoch herausfinden, in welcher Gruppe Sie sind.
In der verblindeten Behandlungsphase (DBT) wird mindestens 120 Wochen lang Fenebrutinib bzw. Ocrelizumab angewendet. In den ersten 24 Wochen kommen die Teilnehmer etwa alle 6 Wochen zum Prüfarzt, danach etwa alle 12 Wochen für den Rest der 120 Wochen. Bei diesen Terminen werden sie auf Nebenwirkungen und auf ihr Ansprechen auf die Behandlung untersucht.
Bei Teilnehmern, die nicht mit der unverblindeten Behandlungsphase fortfahren möchten oder die Behandlung während der verblindeten Behandlungsphase abbrechen möchten, werden nach Behandlungsende noch für etwa 48 Wochen alle 3 Monate Sicherheits-Nachuntersuchungen durchgeführt. Dieser Abschnitt wird als Sicherheits-Nachbeobachtung nach der verblindeten Behandlung (DBT-SFU) bezeichnet.
Nach dem ersten Behandlungsabschnitt der Studie haben die Teilnehmer die Möglichkeit, noch an einer unverblindeten Verlängerung der Behandlung (OLE; open-label extension) teilzunehmen; hier werden sie 96 Wochen lang mit Fenebrutinib (2 Tabletten 2-mal täglich) behandelt. Dieser Abschnitt der Studie ist nicht verblindet (Open-Label); das heisst, dass Teilnehmer und Prüfarzt wissen, dass der Teilnehmer mit Fenebrutinib behandelt wird.
Die Teilnehmer, die in der verblindeten Phase mit Ocrelizumab behandelt wurden, können mit der OLE-Phase frühestens 24 Wochen nach ihrer letzten Ocrelizumab-Infusion anfangen (damit die Prüfärzte sicher sein können, dass sie in der OLE-Phase nur die Wirkung von Fenebrutinib messen).
Auch in der OLE-Phase kommen die Teilnehmer regelmässig zum Arzt und werden darauf untersucht, wie gut sie auf die Behandlung ansprechen und ob sie Nebenwirkungen haben. (Die Teilnehmer, die schon in der verblindeten Phase Fenebrutinib eingenommen haben, kommen etwa alle 12 Wochen; diejenigen, die in der verblindeten Phase mit Ocrelizumab behandelt wurden, kommen in den ersten 24 Wochen etwa alle 6 Wochen und dann für den Rest der OLE-Phase alle 12 Wochen.)
Teilnehmer, die die OLE-Phase vorzeitig abbrechen oder abschliessen, gehen in die Phase der Sicherheits-Nachbeobachtung nach der Open-Label-Behandlung (OLE-SFU) über. Hier wird die Sicherheit der Patienten für etwa 8 Wochen nachbeobachtet. In der OLE-SFU-Phase werden ausschliesslich Untersuchungen zur Sicherheit durchgeführt. Die Labor- und sonstigen Sicherheitsuntersuchungen in der OLE-SFU-Phase werden bei Klinikterminen im Abstand von etwa 4 Wochen durchgeführt.
Interventions
(Source de données: WHO)
Product Name: fenebrutinib
Product Code: RO7010939
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: FENEBRUTINIB
Other descriptive name: GDC-0853 RO7010939
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 100-
Pharmaceutical form of the placebo: Film-coated tablet
Route of administration of the placebo: Oral use
Pharmaceutical form of the placebo: Film-coated tablet
Route of administration of the placebo: Oral use
Trade Name: Ocrevus
Product Name: ocrelizumab
Product Code: RO4964913
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for infusion
INN or Proposed INN: Ocrelizumab
Current Sponsor code: RO4964913
Other descriptive name: OCRELIZUMAB
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 300-
Pharmaceutical form of the placebo: Concentrate for solution for infusion
Route of administration of the placebo: Intravenous use
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
Personen, die folgende Merkmale aufweisen:
• Alter beim Screening ≥18 bis ≤65 Jahre
• Vorliegen einer PPMS-Diagnose gemäss den McDonald-Kriterien von 20171
• EDSS-Score von ≥3 bis ≤6,5
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
Personen, die folgende Merkmale aufweisen:
• Beeinträchtigter Immunstatus
• Krebserkrankung in der Vorgeschichte innerhalb von 10 Jahren vor dem Screening (Basalzell- oder Plattenepithelkarzinom muss nicht zwingend zum Ausschluss führen; bitte mit dem Prüfarzt besprechen)
• Bekanntes Vorliegen einer sonstigen neurologischen Erkrankung
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender:
Female: yes
Male: yes
Inclusion criteria:
? Age 18-65 years inclusive at time of signing Informed Consent Form
? Ability to comply with the study protocol
? A diagnosis of PPMS in accordance to the revised 2017 McDonald Criteria
? EDSS score from 3.0 to 6.5 inclusive at screening
? For patients currently receiving proton pump inhibitors (PPIs) or H2 receptor antagonists (H2RAs): treatment at a stable dose during the screening period prior to the initiation of study treatment and plans to remain at a stable dose for the duration of study treatment
? For patients requiring symptomatic treatment for MS (e.g., fampridine, cannabis) and/or physiotherapy: treatment at a stable dose/regimen during the screening period prior to the initiation of study drug and plans to remain at a stable dose/regimen for the duration of study treatment Neurologically stable for at least 30 days prior to randomization and baseline assessments
? Ability to complete the 9 HPT for each hand in < 240 seconds
? Ability to perform T25FWT
? For women of childbearing potential: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use contraception during the treatment period and for 6 or 12 months (as applicable by the local label for ocrelizumab) after the final dose of study medication. Women must refrain from donating eggs during this same period.
? For men: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use a condom, and agreement to refrain from donating sperm as defined below:
o With a female partner of childbearing potential or pregnant female partner, men must remain abstinent or use a condom during the treatment period and for 28 days after the final dose of study medication to avoid exposing the embryo. Men must refrain from donating sperm during this same period.
Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 946
F.1.3 Elderly (>=65 years) no
F.1.3.1 Number of subjects for this age range 0
Exclusion criteria:
? Any known or suspected active infection at screening or baseline, or any major episode of infection requiring hospitalization or treatment with IV anti-microbials within 8 weeks prior to and during screening or treatment with oral anti-microbials within 2 weeks prior to and during screening
? History of confirmed or suspected progressive multifocal leukoencephalopathy (PML)
? Patients with a previous history of a serious IRR and/or any hypersensitivity reaction to ocrelizumab
? History of cancer, including hematologic malignancy and solid tumors, within 10 years of screening
? Immunocompromised state
? Known presence of other neurological disorders
? Evidence of clinically significant cardiovascular, psychiatric, pulmonary, renal, hepatic, endocrine, metabolic, or gastrointestinal (GI) disease that, in the investigator?s opinion, would preclude patient participation
? Patients meeting the New York Heart Association Class III and Class IV criteria for congestive heart failure
? Any concomitant disease that may require chronic treatment with systemic corticosteroids or immunosuppressants during the course of the study
? History of alcohol or other drug abuse within 12 months prior to screening
? Positive screening tests for active, latent, or inadequately treated hepatitis B and hepatitis C (positive hepatitis C antibodies)
? Evidence of active or latent or inadequately treated infection with tuberculosis (TB)
? Abnormalities in hepatic synthetic function tests (e.g., PT, INR, PTT, albumin) judged by the investigator to be clinically significant
? History of hospitalizations or transfusion for a GI bleed
? Known bleeding diathesis
? Any condition possibly affecting oral drug absorption
? History of or currently active primary or secondary (non-drug related) immunodeficiency, including known history of HIV infection or IgG < 500 mg/dL
? Contraindications to mandatory premedications
? Inability to complete an MRI scan or contraindication to gadolinium administration
? Lack of peripheral venous access
? Any previous treatment with bone marrow transplantation and hematopoietic stem cell transplantation
? Any previous history of transplantation or anti rejection therapy
? Systemic corticosteroid therapy within 4 weeks prior to screening
? Treatment with IV Ig or plasmapheresis within 12 weeks prior to randomization
? Sensitivity or intolerance to any ingredient (including excipients) of fenebrutinib or ocrelizumab
? Receipt of a live or live attenuated vaccine within 6 weeks prior to randomization
? Need for systemic anticoagulation (oral or injectable) or anti platelet agent other than nonsteroidal anti inflammatory drugs, aspirin, and other salicylates (aspirin up to 162 mg once daily is allowed)
? Previous treatment with fenebrutinib or another BTK inhibitor for any indication
? Treatment with any investigational agent (including high dose biotin) within 24 weeks prior to screening (Visit 1) or 5 half lives of the investigational drug (whichever is longer), or treatment with any experimental procedure for MS (e.g., treatment for chronic cerebrospinal venous insufficiency)
? Treatment with strong CYP3A4 inhibitors, strong or moderate CYP3A4 inducers, within 7 days or 5 drug elimination half-lives (whichever is longer) prior to randomization
? Treatment with CYP3A4 substrates with a narrow therapeutic window within 7 days or 5 drug elimination half-lives (whichever is longer) prior to randomization
? Previous use of anti-CD20s, including
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
8 juil. 2020
Intégration du premier participant
23 sept. 2020
Statut de recrutement
Not Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
A PHASE III MULTICENTER, RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, DOUBLE-DUMMY, PARALLEL-GROUP STUDY TO EVALUATE THE EFFICACY AND SAFETY OF FENEBRUTINIB COMPARED WITH OCRELIZUMAB IN ADULT PATIENTS WITH PRIMARY PROGRESSIVE MULTIPLE SCLEROSIS
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional clinical trial of medicinal product
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Controlled: yes Randomised: yes Open: no Single blind: no Double blind: yes Parallel group: yes Cross over: no Other: no If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: yes Placebo: no Other: no Number of treatment arms in the trial: 2
Phase
(Source de données: WHO)
Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Main Objective: ? To evaluate the efficacy of fenebrutinib compared with ocrelizumab in patients with PPMS regardless of adherence to randomized treatment;Secondary Objective: ? to evaluate the efficacy effectiveness of fenebrutinib treatment compared with ocrelizumab
? to evaluate the safety of fenebrutinib compared with ocrelizumab
? to characterize the fenebrutinib PK profile
;Primary end point(s): 1. Time to onset of cCDP12;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1. Up to 4.7 years [estimated duration of Double-Blind Treatment (DBT)]
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Secondary end point(s): 1. Time to onset of composite 24 week CDP (cCDP24)
2. Time to onset of 12-week CDP (CDP12)
3. Time to onset of 24 week CDP (CDP24)
4. Percent change in total brain volume from Week 24 as assessed by MRI scan
5. Change from baseline in patient-reported physical impacts of MS (as measured by Multiple Sclerosis Impact Scale, 29-Item [MSIS-29] physical scale
6. Time to onset of 12 week confirmed 4 point worsening in Symbol Digit Modality Test (SDMT) score
7. The nature, frequency, timing, and severity of adverse events; serious adverse events; and adverse events leading to study treatment withdrawal
8. Change from baseline in targeted vital signs
9. Change from baseline in targeted ECG parameters
10. Change from baseline in clinical laboratory results following study treatment administration
11. Change from baseline in the Proportion of patients with suicidal ideation or behavior, as assessed by Columbia Suicide Severity Rating Scale (C SSRS)
12. Plasma concentration of fenebrutinib at specified timepoints;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-3. Up to 4.7 years (estimated duration of DBT)
4-5. At Week 120
6-11. Up to 4.7 years (estimated duration of DBT)
12. Week 0, 2, 12, 24, 48, 72, 96, 120, at treatment discontinuation or unscheduled visit
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Genentech Inc. c/o F. Hoffman-La Roche Ltd.
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Bâle, Berne, Zurich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Canada, Czech Republic, Denmark, France, Germany, Greece, Hungary, Israel, Italy, Mexico, New Zealand, Peru, Poland, Portugal, Romania, Russian Federation, South Africa, Spain, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Clinical Trials
+41 61 715 43 91
switzerland.clinical-research@roche.com
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
global.rochegenentechtrials@roche.com
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Bern
Date d’autorisation de la commission d’éthique
31.01.2022
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2021-01040
Secondary ID (Source de données: WHO)
GN41791
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