Descrizione riassuntiva della sperimentazione (Fonte di dati: BASEC)
In dieser Studie werden die Auswirkungen – gute und schlechte – von Fenebrutinib im Vergleich zu Ocrelizumab (Ocrevus®) bei Patienten mit primär progredienter multipler Sklerose verglichen. Jeder Teilnehmer erhält mit einer Wahrscheinlichkeit von jeweils 50 % entweder Fenebrutinib (und ein Ocrelizumab entsprechendes Placebo) oder Ocrelizumab (und ein Fenebrutinib entsprechendes Placebo); dazu werden die Teilnehmer nach dem Zufallsprinzip (wie beim Werfen einer Münze) in zwei Gruppen aufgeteilt. Das Placebo sieht genauso aus wie das entsprechende Medikament, enthält aber keinen Wirkstoff.
Fenebrutinib ist ein experimentelles Medikament (Prüfmedikament); das bedeutet, dass es von den Gesundheitsbehörden bisher nicht für die Behandlung von PPMS zugelassen ist. Ocrevus® ist für die Behandlung von PPMS zugelassen.
Die Studie wird etwa 7 Jahre dauern; in mehreren Ländern sollen insgesamt 946 Personen daran teilnehmen.
Malattie studiate(Fonte di dati: BASEC)
Primär progrediente multiple Sklerose
Health conditions
(Fonte di dati: WHO)
Multiple sclerosis
MedDRA version: 21.1Level: PTClassification code 10063401Term: Primary progressive multiple sclerosisSystem Organ Class: 10029205 - Nervous system disorders;Therapeutic area: Diseases [C] - Immune System Diseases [C20]
Malattia rara
(Fonte di dati: BASEC)
No
Interventi esaminati (p. es. medicamento, terapia, campagna)
(Fonte di dati: BASEC)
Die Studie umfasst fünf Abschnitte:
1. Screening (Eingangsuntersuchung, ob der Teilnehmer die Voraussetzungen für die Studienteilnahme erfüllt)
2. Verblindete Behandlung (DBT)
3. Sicherheits-Nachbeobachtung nach der verblindeten Behandlung (Nachuntersuchungen, nachdem die verblindete Behandlung abgeschlossen oder abgebrochen wurde oder wenn Sie nicht an der unverblindeten Behandlung teilnehmen möchten) (DBT-SFU)
4. Open-Label-Behandlung (unverblindete Behandlung) (OLE)
5. Sicherheits-Nachbeobachtung nach der Open-Label-Behandlung (Nachuntersuchungen, nachdem die unverblindete Behandlung beendet wurde)
Sie werden einer der beiden Behandlungsgruppen zugeteilt, die weiter unten beschrieben werden (eine Fenebrutinib-Behandlungsgruppe und eine Ocrelizumab-Behandlungsgruppe). Fenebrutinib wird in Form von 2 Tabletten 2-mal täglich (4 Tabletten insgesamt) angewendet, ausserdem wird es in der Ocrelizumab-Behandlungsgruppe als 2 Placebo-Tabletten ohne Wirkstoff 2-mal täglich (4 Tabletten insgesamt) gegeben. Ocrelizumab wird in Form einer Infusion in die Vene alle 24 Wochen angewendet, ausserdem wird es in der Fenebrutinib-Behandlungsgruppe alle 24 Wochen als Placebo-Infusion ohne Wirkstoff in die Vene gegeben.
Weder Sie noch das Studienteam werden wissen, in welcher Behandlungsgruppe Sie in der ersten Behandlungsphase der Studie (der verblindeten Behandlungsphase) sind. In welche Behandlungsgruppe Sie kommen, wird nach dem Zufallsprinzip (wie beim Werfen einer Münze) entschieden. Die Wahrscheinlichkeit, in Gruppe A oder Gruppe B zu kommen, ist gleich gross.
· Teilnehmer in Gruppe A nehmen täglich 4 Fenebrutinib-Tabletten und erhalten alle 24 Wochen eine Ocrelizumab entsprechende Placebo-Infusion.
· Teilnehmer in Gruppe B erhalten alle 24 Wochen eine Ocrelizumab-Infusion und nehmen täglich 4 Fenebrutinib entsprechende Placebo-Tabletten.
Weder Sie noch Ihr Prüfarzt werden wissen, in welcher Gruppe Sie sind. Wenn Ihre Sicherheit gefährdet ist, kann der Prüfarzt jedoch herausfinden, in welcher Gruppe Sie sind.
In der verblindeten Behandlungsphase (DBT) wird mindestens 120 Wochen lang Fenebrutinib bzw. Ocrelizumab angewendet. In den ersten 24 Wochen kommen die Teilnehmer etwa alle 6 Wochen zum Prüfarzt, danach etwa alle 12 Wochen für den Rest der 120 Wochen. Bei diesen Terminen werden sie auf Nebenwirkungen und auf ihr Ansprechen auf die Behandlung untersucht.
Bei Teilnehmern, die nicht mit der unverblindeten Behandlungsphase fortfahren möchten oder die Behandlung während der verblindeten Behandlungsphase abbrechen möchten, werden nach Behandlungsende noch für etwa 48 Wochen alle 3 Monate Sicherheits-Nachuntersuchungen durchgeführt. Dieser Abschnitt wird als Sicherheits-Nachbeobachtung nach der verblindeten Behandlung (DBT-SFU) bezeichnet.
Nach dem ersten Behandlungsabschnitt der Studie haben die Teilnehmer die Möglichkeit, noch an einer unverblindeten Verlängerung der Behandlung (OLE; open-label extension) teilzunehmen; hier werden sie 96 Wochen lang mit Fenebrutinib (2 Tabletten 2-mal täglich) behandelt. Dieser Abschnitt der Studie ist nicht verblindet (Open-Label); das heisst, dass Teilnehmer und Prüfarzt wissen, dass der Teilnehmer mit Fenebrutinib behandelt wird.
Die Teilnehmer, die in der verblindeten Phase mit Ocrelizumab behandelt wurden, können mit der OLE-Phase frühestens 24 Wochen nach ihrer letzten Ocrelizumab-Infusion anfangen (damit die Prüfärzte sicher sein können, dass sie in der OLE-Phase nur die Wirkung von Fenebrutinib messen).
Auch in der OLE-Phase kommen die Teilnehmer regelmässig zum Arzt und werden darauf untersucht, wie gut sie auf die Behandlung ansprechen und ob sie Nebenwirkungen haben. (Die Teilnehmer, die schon in der verblindeten Phase Fenebrutinib eingenommen haben, kommen etwa alle 12 Wochen; diejenigen, die in der verblindeten Phase mit Ocrelizumab behandelt wurden, kommen in den ersten 24 Wochen etwa alle 6 Wochen und dann für den Rest der OLE-Phase alle 12 Wochen.)
Teilnehmer, die die OLE-Phase vorzeitig abbrechen oder abschliessen, gehen in die Phase der Sicherheits-Nachbeobachtung nach der Open-Label-Behandlung (OLE-SFU) über. Hier wird die Sicherheit der Patienten für etwa 8 Wochen nachbeobachtet. In der OLE-SFU-Phase werden ausschliesslich Untersuchungen zur Sicherheit durchgeführt. Die Labor- und sonstigen Sicherheitsuntersuchungen in der OLE-SFU-Phase werden bei Klinikterminen im Abstand von etwa 4 Wochen durchgeführt.
Interventions
(Fonte di dati: WHO)
Product Name: FENEBRUTINIB
Product Code: [RO7010939]
Pharmaceutical Form: Film-coated tablet
INN or Proposed INN: FENEBRUTINIB
Current Sponsor code: RO7010939
Other descriptive name: GDC-0853 RO7010939
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 100-
Pharmaceutical form of the placebo: Film-coated tablet
Route of administration of the placebo: Oral use
Pharmaceutical form of the placebo: Film-coated tablet
Route of administration of the placebo: Oral use
Trade Name: OCREVUS
Product Name: OCRELIZUMAB
Product Code: [RO4964913]
Pharmaceutical Form: Concentrate for solution for injection/infusion
INN or Proposed INN: OCRELIZUMAB
Current Sponsor code: RO4964913
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 300-
Pharmaceutical form of the placebo: Concentrate for solution for injection/infusion
Route of administration of the placebo: Intravenous use
Criteri per la partecipazione alla sperimentazione
(Fonte di dati: BASEC)
Personen, die folgende Merkmale aufweisen:
• Alter beim Screening ≥18 bis ≤65 Jahre
• Vorliegen einer PPMS-Diagnose gemäss den McDonald-Kriterien von 20171
• EDSS-Score von ≥3 bis ≤6,5
Criteri di esclusione
(Fonte di dati: BASEC)
Personen, die folgende Merkmale aufweisen:
• Beeinträchtigter Immunstatus
• Krebserkrankung in der Vorgeschichte innerhalb von 10 Jahren vor dem Screening (Basalzell- oder Plattenepithelkarzinom muss nicht zwingend zum Ausschluss führen; bitte mit dem Prüfarzt besprechen)
• Bekanntes Vorliegen einer sonstigen neurologischen Erkrankung
Inclusion/Exclusion Criteria
(Fonte di dati: WHO)
Gender:
Female: yes
Male: yes
Inclusion criteria:
? Age 46-65 years
? A diagnosis of PPMS in accordance to revised 2017 McDonald Criteria
? Disability progression in the 12 months prior to screening, as assessed by the Pre-Baseline Disability Progression Questionnaire
? Expanded Disability Status Scale (EDSS) score from 3.0 to 6.5 inclusive at screening
? Pyramidal functional subscore >=2 at screening
? For patients currently receiving proton pump inhibitors (PPIs) or H2-receptor antagonists (H2RAs): treatment at a stable dose during the screening period prior to the initiation of study treatment and plans to remain at a stable dose for the duration of study treatment
? For patients requiring symptomatic treatment for MS and/or physiotherapy: treatment at a stable dose/regimen during the screening period prior to the initiation of study drug and plans to remain at a stable dose/regimen for the duration of study treatment
? Neurologically stable for at least 30 days prior to randomization and baseline assessments
? Ability to complete the 9-Hole Peg Test (9-HPT) for each hand in <240 seconds
? Ability to perform Timed 25-Foot Walk Test (T25FWT) in <150 seconds
? For women of childbearing potential: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use contraception during the treatment period and for 6 or 12 months after the final dose of study medication
? For men: agreement to remain abstinent (refrain from heterosexual intercourse) or use a condom, and agreement to refrain from donating sperm during the treatment period and for 28 days after the final dose of study medication to avoid exposing the embryo
Are the trial subjects under 18? no
Number of subjects for this age range:
F.1.2 Adults (18-64 years) yes
F.1.2.1 Number of subjects for this age range 946
F.1.3 Elderly (>=65 years) no
F.1.3.1 Number of subjects for this age range
Exclusion criteria:
? Gadolinium-enhancing lesions on T1-weighted magnetic resonance imaging (T1Gd+) lesion present on the screen MRI
? Any known or suspected active infection at screen or baseline,or any major episode of infection requiring hospitaliz or tx with IV anti-microbials
? Hx of confirmed or suspected progressive multifocal leukoencephalopathy
? Pt with a previous Hx of a serious IRR(CTCAE Grade >=4) and/or any hypersensitivity reaction to ocrelizumab
? Hx of cancer,including hematologic malignancy and solid tumors,within 10 years of screen
? Immunocompromised state
? Known presence of other neuro disorders
? Evidence of clinic signif cardiov,psychiatric,pulmonary,renal, hepatic,endocrine,metabolic,gastrointestinal (GI) disease that, in the PI opinion,would preclude pt participation
? Pt meeting the New York Heart Association Class III and Class IV criteria for congestive heart failure
? Screen 12-lead ECG that demonstrates clinic relevant abnormalities
? Current tx with medications that are well known to prolong the QT interval at doses that have a clinic meaningful effect on QT, as determined by the PI
? Hx of ventricular dysrhythmias or risk factors for ventricular dysrhythmias
? Any concomitant disease that may require chronic tx with systemic corticosteroids or immunosuppressants during the study
? Hx of alcohol or other drug abuse within 12 months prior to screen
? Pregnant or breastfeeding,or intending to become pregnant during the study or 6 or 12 months after final dose of study drug
? Men intending to father a child during the study or for 28 days after final dose of study drug
? + screen tests for active,latent,or inadequately treated hepatitis B
? + screen tests for hepatitis C
? Evidence of active or latent or inadequately treated infection with tuberculosis
? Hx of hospital or transfusion for a GI bleed
? Known bleeding diathesis
? Any condition possibly affecting oral drug absorption
? Hx of or currently active primary or secondary immunodeficiency
? Contraindications to mandatory pre-medications for IPRs
? Inability to complete an MRI scan
? Lack of peripheral venous access
? Any prev tx with bone marrow transplantation and hematopoietic stem cell transplantation
? Any prev Hx of transplantation or anti-rejection therapy
? Systemic corticosteroid therapy within 4 weeks prior to screen or during the screen period
? Tx with IV Ig or plasmapheresis within 12 weeks prior to RDM
? Sensitivity or intolerance to any ingredient of fenebrutinib or ocrelizumab
? Receipt of a live or live-attenuated vaccine within 6 weeks prior to RDM
? Need for systemic anti-coagulation (oral or injectable) or anti-platelet agent
? Prev tx with fenebrutinib or another Bruton's tyrosine kinase (BTK) inhibitor for any indication
? Tx with any investigational agent within 24 weeks prior to screen (Visit 1) or 5 half-lives of the investigational drug (whichever is longer), or tx with any experimental procedure for MS
? Requirement for any prohibited concomitant medications
? Tx with strong CYP3A4 inhibitors,strong or moderate CYP3A4 inducers,within 7 days or 5 drug elimination half-lives(whichever is longer)prior to RDM
? Tx with CYP3A4 substrates with a narrow therapeutic window within 7 days or 5 drug elimination half-lives(whichever is longer)prior to RDM
? Prev use of an anti-CD20 therapy within 6 months of RDM
? Prev use of fingolimod, siponimod, or ozanimod within 8 weeks of RDM or ponesimod within 4 weeks of RDM
? Prev use of natalizumab within 6 mo
-
Altre informazioni sulla sperimentazione
Data di registrazione della sperimentazione
11 feb 2022
Inserimento del primo partecipante
29 mar 2022
Stato di reclutamento
Not Recruiting
Titolo scientifico
(Fonte di dati: WHO)
A PHASE III MULTICENTER, RANDOMIZED, DOUBLE-BLIND, DOUBLE-DUMMY, PARALLEL-GROUP STUDY TO EVALUATE THE EFFICACY AND SAFETY OF FENEBRUTINIB COMPARED WITH OCRELIZUMAB IN ADULT PATIENTS WITH PRIMARY PROGRESSIVE MULTIPLE SCLEROSIS - -
Tipo di sperimentazione
(Fonte di dati: WHO)
Interventional clinical trial of medicinal product
Disegno della sperimentazione
(Fonte di dati: WHO)
Controlled: yes Randomised: yes Open: no Single blind: no Double blind: yes Parallel group: yes Cross over: no Other: no If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: yes Placebo: no Other: no Number of treatment arms in the trial: 2
Fase
(Fonte di dati: WHO)
Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no
Punti finali primari
(Fonte di dati: WHO)
Main Objective: ? To evaluate the efficacy of fenebrutinib compared with ocrelizumab in patients with primary progressive multiple sclerosis (PPMS) regardless of adherence to randomized treatment based on time to onset of composite 12-week confirmed disability progression (cCDP12);Secondary Objective: ? To evaluate the efficacy of fenebrutinib compared with ocrelizumab in patients with PPMS regardless of adherence to randomized treatment based on time to onset of composite 24-week CDP (cCDP24), time to onset of 12-week CDP (CDP12) and time to onset of 24-week CDP (CDP24)
? To evaluate the efficacy of fenebrutinib had patients not switched to post-CDP24 open-label ocrelizumab (PC-OCR)
? To evaluate the safety of fenebrutinib compared with ocrelizumab
? To characterize the fenebrutinib pharmacokinetic (PK) profile
;Primary end point(s): 1. Time to onset of composite 12-week confirmed disability progression (cCDP12);Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1. Up to 4.7 years [estimated duration of Double-Blind Treatment (DBT)]
Punti finali secondari
(Fonte di dati: WHO)
Secondary end point(s): 1. Time to onset of composite 24 week CDP (cCDP24)
2. Time to onset of 12-week CDP (CDP12)
3. Time to onset of 24 week CDP (CDP24)
4. Percent change in total brain volume from Week 24 as assessed by MRI scan
5. Change from baseline in patient-reported physical impacts of MS (as measured by Multiple Sclerosis Impact Scale, 29-Item [MSIS-29] physical scale
6. Time to onset of 12 week confirmed 4 point worsening in Symbol Digit Modality Test (SDMT) score
7. The nature, frequency, timing, and severity of adverse events; serious adverse events; and adverse events leading to study treatment withdrawal
8. Change from baseline in targeted vital signs
9. Change from baseline in targeted ECG parameters
10. Change from baseline in clinical laboratory results following study treatment administration
11.Proportion of patients with suicidal ideation or behavior, as assessed by Columbia Suicide Severity Rating Scale (C-SSRS)
12.Plasma concentration of fenebrutinib at specified timepoints;Timepoint(s) of evaluation of this end point: 1-3. Up to 4.7 years (estimated duration of DBT)
4-5. At Week 120
6-11. Up to 4.7 years (estimated duration of DBT)
12. Week 0, 2, 12, 24, 48, 72, 96, 120, at treatment discontinuation or unscheduled visit
Contatto per informazioni
(Fonte di dati: WHO)
F. Hoffman-La Roche Ltd
Risultati della sperimentazione
(Fonte di dati: WHO)
Sintesi dei risultati
ancora nessuna informazione disponibile
Collegamento ai risultati nel registro primario
ancora nessuna informazione disponibile
Informazioni sulla disponibilità dei dati dei singoli partecipanti
ancora nessuna informazione disponibile
Siti di esecuzione della sperimentazione
Siti di esecuzione in Svizzera
(Fonte di dati: BASEC)
Basilea, Berna, Zurigo
Paesi di esecuzione
(Fonte di dati: WHO)
Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Canada, Denmark, France, Germany, Greece, Hungary, Israel, Italy, Latvia, Lithuania, Mexico, New Zealand, Peru, Poland, Portugal, Romania, Russian Federation, South Africa, Spain, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States
Contatto per maggiori informazioni sulla sperimentazione
Dati della persona di contatto in Svizzera
(Fonte di dati: BASEC)
Clinical Trials
+41 61 715 43 91
switzerland.clinical-research@roche.com
Contatto per informazioni generali
(Fonte di dati: WHO)
Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
000000
global.rochegenentechtrials@roche.com
Contatto per informazioni scientifiche
(Fonte di dati: WHO)
Trial Information Support Line-TISL
Grenzacherstrasse 124
F. Hoffmann-La Roche Ltd
000000
global.rochegenentechtrials@roche.com
Autorizzazione da parte della commissione d’etica (Fonte di dati: BASEC)
Nome della commissione d’etica che rilascia l’autorizzazione (nel caso di studi multicentrici solo la commissione direttiva)
Kantonale
Ethikkommission Bern
Data di autorizzazione da parte della commissione d’etica
31.01.2022
Altri numeri di identificazione delle sperimentazioni
Numero di identificazione della sperimentazione della commissione d’etica (BASEC-ID)
(Fonte di dati: BASEC)
2021-01040
Secondary ID (Fonte di dati: WHO)
NCT04544449
GN41791
2019-003919-53-FR
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