Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Eine myeloische Leukämie ist eine bei Kindern und Jugendlichen seltene Blutkrebserkrankung, die den ganzen Körper betrifft. Kinder mit Down-Syndrom haben ein stark erhöhtes Risiko eine myeloische Leukämie zu entwickeln. Obwohl sie eine bessere Prognose im Vergleich zu Kindern ohne Down-Syndrom haben, leiden diese Patientinnen und Patienten vermehrt unter den Nebenwirkungen der intensiven Chemotherapie. Aufgrund dieser Aspekte ist eine spezielle Behandlung für Kinder mit ML-DS notwendig.
Ziel dieser Studie ist zu beurteilen, ob durch Einführung des neuen Medikaments mit dem Namen ‘Vyxeos’ die Rate an Nebenwirkungen gesenkt werden kann, ohne die Heilungschancen zu reduzieren. In der Studie wird untersucht, wie Kinder auf diese Therapie ansprechen und welche Nebenwirkungen sie zeigen. Gleichzeitig soll die Medikamentendosis gegen Ende der Behandlung für die Kinder, die gut auf die Chemotherapie angesprochen haben, verringert werden, um die Nebenwirkungen zur verringern. Aufgrund der guten Daten von vorangehenden internationalen Studien wird davon ausgegangen, dass diese Behandlung zu einer ähnlichen Überlebensrate führt, aber akute Nebenwirkungen und Spätfolgen der Therapie stark reduziert werden können.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Myeloische Leukämie (ML) oder Myelodysplastisches Syndrom (MDS) bei Kindern mit Down-Syndrom (ML-DS)
Health conditions
(Source de données: WHO)
Myeloid Leukemia in Children with Down Syndrome;Therapeutic area: Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15]
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Wie auch die Standardbehandlung, gliedert sich die Studienbehandlung in vier Zyklen intensiver Chemotherapie, die jeweils 28 Tage dauern. Im Gegensatz zur Standardbehandlung wird in der Studie in den ersten beiden Zyklen das Medikament Vyxeos verabreicht. Vyxeos ist bereits zur Behandlung von akuten myeloischen Leukämien bei Erwachsenen zugelassen und erzielt vielversprechende Ergebnisse. Eine Zulassung für Kinder hat das Medikament bisher noch nicht, wenn gleich es bereits im Rahmen von Studien bei Kindern mit Leukämie erfolgreich eingesetzt wurde. Dies ist aber die erste Studie, in der Vyxeos bei Kindern mit Down-Syndrom und ML oder MDS eingesetzt wird.
Der dritte Zyklus ist identisch zur Standardbehandlung und besteht aus den Medikamenten Cytarabin und Mitoxantron. Auch der vierte Zyklus besteht aus diesen zwei Medikamenten. Allerdings wird im Rahmen der Studie nach dem ersten Zyklus zur weiteren Therapieplanung zusätzlich die Anzahl der übriggebliebenen Leukämiezellen im Blut und Knochenmark gemessen. Diese Untersuchung dient zur Einschätzung der Wahrscheinlichkeit, dass die Krankheit nach der Behandlung zurückkommt. Für Kinder mit einer niedrigen Rückfallwahrscheinlichkeit wird im vierten Zyklus eine reduzierte Dosis von Cytarabin im Vergleich zur Standardtherapie gewählt.
Um die Wirksamkeit und Sicherheit der Studienbehandlung korrekt und in allen Details zu studieren, wird einerseits eine standardisierte Diagnostik in sogenannten Referenzlaboren durchgeführt, und andererseits werden von allen teilnehmenden Patientinnen und Patienten medizinische Daten erfasst, gespeichert und gemeinsam ausgewertet.
Interventions
(Source de données: WHO)
Trade Name: Vyxeos liposomal 44mg/100mg Pulver f?r ein Konzentrat zur Herstellung einer infusionsl?sung
Product Name: Vyxeos
Product Code: CPX-351
Pharmaceutical Form: Powder for concentrate for solution for injection/infusion
INN or Proposed INN: Cytarabine
CAS Number: 147-94-4
Other descriptive name: CYTARABINE
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 100-
INN or Proposed INN: DAUNORUBICIN
CAS Number: 20830-81-3
Concentration unit: mg milligram(s)
Concentration type: equal
Concentration number: 44-
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
Diagnose einer Myeloischen Leukämie (ML) oder eines Myelodysplastischen Syndroms (MDS)
Trisomie 21: Down Syndrom oder Mosaik
Alter: > 6 Monate und ≤ 4 Jahre mit/ohne GATA1 Mutation ODER > 4 und < 6 Jahre mit GATA1 Mutation
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
Kinder mit einer transient abnormal Myelopoese (TAM)
Zytogenetik: AML mit bestimmten genetischen Veränderungen
Vorangegangene Stammzell- oder Knochenmarkstransplantation oder andere Organtransplantation
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender:
Female: yes
Male: yes
Inclusion criteria:
?Myeloid Leukemia (ML) or Myelodysplastic Syndrome (MDS), according to WHO
?Trisomy 21: Down syndrome or mosaic
?Age: > 6 months and = 4 years of age with/without GATA1 mutation OR > 4 years of age < 6 years of age with GATA1 mutation
?Morphology/Immunophenotyping: FAB M0, M6 or M7
?Lansky performance score at least equal to 50; or Karnofsky performance status at least equal to 50, whichever is applicable
?Understand and voluntarily provide written permission of parental/legal representative(s) to the ICF prior to conducting any study related assessments/procedures, also concerning data and tumor material transfer according to ICH/GCP and national/local regulations
?Able to adhere to the study visit schedule and other protocol requirements
? Acceptance that vaccination with live vaccines is not possible while participating in the trial
Are the trial subjects under 18? yes
Number of subjects for this age range: 150
F.1.2 Adults (18-64 years) no
F.1.2.1 Number of subjects for this age range
F.1.3 Elderly (>=65 years) no
F.1.3.1 Number of subjects for this age range
Exclusion criteria:
?Children with Transient Abnormal Myelopoiesis (TAM), according to WHO
?Cytogenetics: AML with recurrent genetic abnormalities (WHO 2016)
?Previous allogeneic bone marrow, stem cell or organ transplantation
?Evidence of invasive fungal infection or other severe systemic infection requiring treatment doses of systemic/parenteral therapy including known active viral infection with human immunodeficiency virus (HIV) or Hepatitis Type B and C
?Symptomatic cardiac disorders (CTCAE 4.0 Grade 3 or 4)
? Diagnosed Wilson?s Disease
?Major surgery within 21 days of the first dose.
?Any anti-cancer therapy (e.g., intensive chemotherapy, biologics or radiotherapy) for more than 14 days or within 4 weeks before start of therapy, except low-dose cytarabine for the treatment of TAM.
?Concomitant treatment with any other anticancer therapy except those specified in protocol during the study therapy
?Treated by any investigational agent in a clinical study within previous 4 weeks
?History of hypersensitivity to the investigational medicinal product or to any drug with similar chemical structure or to any excipient present in the pharmaceutical form of the investigational medicinal product
?Former Enrolment to this study
?The patient concerned has been committed to an institution by virtue of an order issued either by the judicial or the administrative authorities
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
17 mars 2022
Intégration du premier participant
30 juin 2022
Statut de recrutement
Not Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Phase III Clinical Trial for CPX-351 in Myeloid Leukemia in Children with Down Syndrome 2018
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional clinical trial of medicinal product
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Controlled: yes Randomised: no Open: yes Single blind: no Double blind: no Parallel group: no Cross over: no Other: yes Other trial design description: Prospective, open-label, non-randomized, historically-controlled phase II/III trial If controlled, specify comparator, Other Medicinial Product: no Placebo: no Other: yes Other specify the comparator: Historic Control Number of treatment arms in the trial: 1
Phase
(Source de données: WHO)
Human pharmacology (Phase I): noTherapeutic exploratory (Phase II): noTherapeutic confirmatory - (Phase III): yesTherapeutic use (Phase IV): no
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Main Objective: ?Achieving an EFS, which is not inferior to the ML-DS 2006 trial: 5yr-EFS; 87?3%;Secondary Objective: ?Reduction of toxicity: severe adverse events (CTCAE v4.0 grade III or higher)
?Identification of prognostic factors concerning the risk of relapse, toxicity and poor outcome
?Evaluate the role of different methods in the determination of minimal residual disease measurement
?Evaluation of somatic SNVs as a predictive biomarker: relation of patients? outcome to the specific somatic SNVs
?Exploration of the role of trisomy 8 as a predictive biomarker
?Exploration of molecular resistance/relapse mechanisms
;Primary end point(s): Event-free survival (EFS), defined as time from diagnosis to the first event or last follow-up. Events are death from any cause, failure to achieve remission, relapse, and secondary malignancy. Failure to achieve remission is considered as an event on day 0.
;Timepoint(s) of evaluation of this end point: After 150 are included and the 5-yrs-follow up is over.
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Secondary end point(s): ?Overall survival (OS), as defined as the time of diagnosis to death from any cause or last follow-up.
?Disease-free survival (DFS)
?Early Response Rate (CR, CRp, CRi)) after induction
?Treatment-related mortality (TRM)
?Minimal residual disease (FACS and NGS)
?Adverse events (according to NCI CTCAE v4.0)
?Duration of myelosuppression
;Timepoint(s) of evaluation of this end point: After 150 are included and the 5-yrs-follow up is over.
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Jazz Pharmaceuticals Germany
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
Phase III Clinical Trial for CPX-351 in Myeloid Leukemia in Children with Down Syndrome 2018
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Aarau, Bâle, Bellinzona, Berne, Genève, Lausanne, Luzern, St-Gall, Zurich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Austria, Czechia, Denmark, European Union, France, Germany, Greece, Hungary, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Dr. med. Nicole Bodmer
+41 44 266 74 55
nicole.bodmer@kispi.uzh.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Prof. Jan-Henning Klusmann (LKP)
Theodor-Stern-Kai 7
University Clinic Frankfurt
00496963015094
KKJM-Direktor@kgu.de
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Prof. Jan-Henning Klusmann (LKP)
Theodor-Stern-Kai 7
University Clinic Frankfurt
00496963015094
KKJM-Direktor@kgu.de
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Zürich
Date d’autorisation de la commission d’éthique
14.06.2022
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2022-00547
Secondary ID (Source de données: WHO)
ML-DS2018
2018-002988-25-DE
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