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SNCTP000004326 | NCT04805177 | BASEC2021-00161

Frühe, minimal invasive, bildgebungsgesteuerte endoskopische Ausräumung von Hirngewebsblutungen: Eine prospektive Studie

Base de données : BASEC (Importation du 04.12.2024), WHO (Importation du 21.11.2024)
Modifié: 29 août 2024 à 01:00
Catégorie de maladie: Maladies neurologiques (hors cancer)

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Spontane Hirnblutungen sind die zweithäufigste Form von Schlaganfällen, die über 5 Millionen Menschen weltweit pro Jahr betreffen. Die Sterblichkeit bei Hirnblutungen ist sehr hoch (>50%), das heisst, dass nach einem Jahr mehr als die Hälfte der Patienten gestorben ist. Patienten, die eine Hirnblutung überleben, sind oftmals in ihrem täglichen Leben stark eingeschränkt. Diese schweren Folgen hängen direkt mit dem Blut im Hirngewebe zusammen, daher sollte das Blutvolumen im Hirngewebe schnellstmöglich reduziert werden. Sowohl die aktuelle medikamentöse als auch die aktuelle chirurgische Therapie haben bisher kaum Einfluss auf das Überleben oder den Behinderungsgrad nach spontanen Hirnblutungen gezeigt. Daher wollen wir in dieser Studie eine andere chirurgische Methode anwenden, eine sogenannte minimal invasiv Endoskopie, die bessere Resultate bezüglich Sterblichkeit und Behinderungsgrad zeigt. Bisher ist der genaue Zeitpunkt für die Blutungsausräumung unbekannt, man vermutet ihn aber zwischen 7 und 24 Stunden nach Blutungsbeginn. Wir untersuchen in dieser Pilot-Studie die Sicherheit, die Effizienz und die Machbarkeit der vorgeschlagenen Methode. Es werden 15 Patienten eingeschlossen, die im Zeitrahmen von 6 Monaten 7 Studien-Visiten besuchen werden. Dort wird man Blut nehmen, den Behinderungsgrad im Alltag und weitere neurologische Scores erheben. Wir erhoffen uns mit den Resultaten dieser Pilot-Studie einen Einblick in eine potentiell effektive Therapie und in die Machbarkeit für eine gross angelegte Studie zu der gleichen Intervention zu gewinnen.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Spontan aufgetretene Hirngewebsblutungen

Health conditions (Source de données: WHO)

Intracerebral Hemorrhage (ICH)

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Minimal invasiv Endoskopie ist eine Operationstechnik, für die ein kleines Loch oberhalb der Blutung gemacht wird, durch die ein Endoskop, ein längliches Gerät mit einer Kamera an der Spitze, in die Blutungshöhle eingeführt wird. Unter Sicht wird dann durch einen Kanal im Endoskop die Blutung „ausgeräumt“ und mit einem Koagulationsgerät am Endoskop werden aktive Blutungen direkt gestillt. Diese Technik ist bereits für diverse andere Erkankungen wie zum Beispiel die Behandlung von "Wasserköpfen" (Hydrocephalus) in Gebrauch.

Interventions (Source de données: WHO)

Procedure: hematoma evacuation

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

Es können Patienten eingeschlossen werden, die:
-zwischen 18 und 85 Jahren alt sind.
-Die eine Blutungsvolumen von mindestens 20 mL haben
-die innerhalb von 24 nach Blutungsbeginn operiert werden können

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

Patienten werden ausgeschlossen, wenn sie:
-eine vorliegende Hirn- oder Gefässstörung als verantwortlichen Grund für die Blutung haben
-Blutverdünnung benötigen, die nicht bis zu der Operation rückgängig gemacht werden kann
-Eine Begleiterkrankung haben, die das Überleben in den 6 Monaten nach der Operation einschränkt

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: 85 Years
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:

- No relevant disability prior to ICH (mRS 0-1 prior to ICH)

- Primary supratentorial deep or superficial intraparenchymal ICH of volume = 20 mL <
100 mL (measured using formula) demonstrated on CT or MRI, with or without a 2
component of intraventricular haemorrhage

- CT/MRI demonstrates ICH stability (< 5 mL growth) at 6 hours after the admission
scan if surgery is performed >6 hours after admission CT

- NIHSS = 8 OR if a patient with a NIHSS<8 presents with at least one of the following
deficits:

- a severe hemiparesis (4 motor points on the NIHSS for facial palsy, motoric
upper and lower extremities combined); OR

- a severe motor or sensory aphasia (2 points on the NIHSS); OR

- a profound hemi-inattention (formerly neglect, 2 points on the NIHSS); OR

- a decreased level of consciousness (GCS<13)

- Presenting GCS 5 - 15

- Endoscopic haematoma evacuation can be initiated within 24 hours of symptom onset

- Systolic blood pressure can be controlled at <160 mmHg

Exclusion Criteria:

- Imaging:

- "Spot sign" identified on CT angiography (CTA)

- Structural vascular or brain lesion as suspected cause of ICH, such as a
vascular malformation (cavernous malformation, arteriovenous malformation (AVM)
etc), aneurysm, neoplasm

- Haemorrhagic conversion of an underlying ischemic stroke

- Infratentorial haemorrhage

- Large associated intra-ventricular haemorrhage requiring treatment for related
mass effect or shift due to trapped ventricle (extraventricular drainage (EVD)
for intracranial pressure (ICP) management is allowed)

- Midbrain extension/involvement

- Coagulation Issues:

- Oral or parenteral therapeutic anticoagulation which cannot be
pharmacologically reverted until the planned time of evacuation

- Known hereditary or acquired haemorrhagic diathesis, coagulation factor
deficiency

- Platelet count < 100 x 103 cells/mm3 or known platelet dysfunction

- international normalized ratio (INR) > 1.5 for any reason, elevated prothrombin
time or activated partial thromboplastin time (aPTT), which cannot be corrected
or otherwise accounted for (i.e., lupus anti-coagulant)

- Presenting GCS 3 or 4

- Requirement for emergent surgical decompression or uncontrolled ICP after EVD

- Unable to obtain consent from patient or appropriate surrogate (for patients without
competence)

- Pregnancy, breast-feeding, or positive pregnancy test [either serum or urine] (woman
of child-bearing potential must have a negative history of current pregnancy prior
to the study procedure)

- Evidence of active infection (indicated by fever =38?C) at the time of study
inclusion

- Any comorbid disease or condition expected to compromise survival or ability to
complete follow-up assessments through 180 days

- Based on physician's judgment, patient does not have the necessary mental capacity
to participate or is unwilling or unable to comply with protocol follow up
appointment schedule

- Active drug or alcohol use or dependence

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04805177

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT04805177
Plus d’informations sur l’étude

Statut de recrutement

Completed

Titre scientifique (Source de données: WHO)

Early Minimally Invasive Image Guided Endoscopic Evacuation of Intracerebral Haemorrhage: a Prospective Pilot Study

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: N/A. Intervention model: Single Group Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

N/A

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Level of disability;Change in hematoma volume to =15 mL;number of specific adverse events (AE)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Change in relative (percentage) hematoma volume;Change of focal neurological deficit measured by the NIHSS;Change of serum biomarkers of brain injury;Total time spent on the intensive care unit;Total time spent in intubation

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Switzerland

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Jehuda Soleman
+41 61 328 60 76
jehuda.soleman@usb.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Jehuda Soleman, PD Dr. med.
University Hospital, Basel, Switzerland

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Jehuda Soleman, PD Dr. med.
University Hospital, Basel, Switzerland

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date d’autorisation de la commission d’éthique

24.03.2021

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2021-00161

Secondary ID (Source de données: WHO)

2021-00161, ko21Bonati
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