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SNCTP000005028 | NCT02598661 | BASEC2020-02056

Studie zur Beurteilung von Imetelstat (GRN163L) bei Patienten mit niedrigem oder mittlerem IPSS-1-Risiko mit myelodysplastischem Syndrom (MDS).

Base de données : BASEC (Importation du 19.12.2024), WHO (Importation du 19.12.2024)
Modifié: 27 sept. 2024 à 01:00
Catégorie de maladie: Leucémie

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

Das myelodysplastische Syndrom ist eine Krebserkrankung, bei der die Bildung von Blutzellen beeinträchtigt ist. Das Ziel dieser Studie besteht darin, festzustellen, ob Patienten durch die Behandlung mit Imetelstat im Vergleich zu Placebo weniger Transfusionen mit roten Blutkörperchen benötigen. Das Placebo sieht genauso aus wie Imetelstat und wird auf die gleiche Weise verabreicht, enthält aber keinen Wirkstoff. Darüber hinaus wird die Sicherheit von Imetelstat untersucht. Die Teilnahme an dieser Studie führt möglicherweise zu einer Besserung der Erkrankung, dies kann jedoch nicht garantiert werden. Möglicherweise hat der Patient keinen direkten Nutzen. Während der Teilnahme an dieser Studie wird der Gesundheitszustand der Patienten engmaschig überwacht. Durch die Teilnahme an dieser Studie kann möglicherweise zukünftigen Patienten geholfen werden.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

Knochenmarkserkrankung: Myelodysplastisches Syndrom (MDS)

Health conditions (Source de données: WHO)

Myelodysplastic Syndromes

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Überprüfung durch den Prüfarzt, ob der Patient für eine Teilnahme an der Studie geeignet ist. Dies wird als Voruntersuchung bezeichnet. Die Voruntersuchung beginnt, nachdem die Einverständniserklärung unterschrieben wurde. Die Voruntersuchung muss innerhalb von etwa 28 Tagen vor Erhalt des Prüfpräparats abgeschlossen sein. Bei der Voruntersuchung werden die aufgeführten Untersuchungen durchgeführt:

Erfassung der allgemeinen Krankengeschichte, einschließlich des Verlaufs des myelodysplastischen Syndroms.
Erfassung der Medikamente, die derzeit eingenommen oder angewendet werden. Außerdem werden im Verlauf der gesamten Studie Informationen zu allen erhaltenden Bluttransfusionen erhoben.
Eine körperliche Untersuchung, einschließlich Erfassung des Körpergewichts, wird durchgeführt.
Die Körpertemperatur, der Puls/die Herzfrequenz und der Blutdruck werden gemessen.
Anbringung von Klebeelektroden am Brustkorb. Diese Elektroden sind mit einem Gerät verbunden, das die elektrische Aktivität des Herzens aufzeichnet (Elektrokardiogramm, EKG).
Eine Knochenmarkbiopsie (zur Entnahme des schwammartigeren Teils des Materials im Knochenmark) und eine Knochenmarkaspiration (zur Entnahme des flüssigeren Materials im Knochenmark) müssen durchgeführt werden, um den Krankheitsstatus zu bestätigen und wissenschaftliche Untersuchungen durchzuführen.
Bei Frauen, die schwanger werden könnten, wird auch ein Schwangerschaftstest im Blut oder Urin durchgeführt.
Ausfüllen von vier unterschiedlichen Fragebögen. Die Fragen beziehen sich darauf, wie stark die Erkrankung das tägliche Leben beeinträchtigt.
Während der Studie wird regelmäßig mit einer Nadel eine kleine Menge Blut aus einer Armvene entnommen, um routinemäßige Untersuchungen zur Überwachung der Erkrankung und der Wirkungen des Prüfpräparats durchzuführen.

Einige dieser Untersuchungen werden während der Studie wiederholt.

Solange die Patienten einen Nutzen davon haben, erhalten sie in der Behandlungsphase das Prüfpräparat einmal alle 4 Wochen. Wenn sie die Behandlung mit dem Prüfpräparat beendet haben, wird der Prüfarzt entscheiden, welche weitere Behandlung benötigt wird. Man muss 30 Tage (±3 Tage) nach der letzten Dosis des Prüfpräparats noch einmal in das Prüfzentrum kommen.

In der Nachbeobachtungsphase, die bei Abbruch der Behandlung vorgesehen ist, werden eventuell zusätzliche Knochenmarkproben entnommen und Blutuntersuchungen durchgeführt. Man muss eventuell alle 12 bis 16 Wochen in das Prüfzentrum kommen, sofern nicht vom Prüfarzt anders angewiesen. Der Prüfarzt wird mit den Patienten Kontakt aufnehmen, um Informationen zu deren Gesundheitszustand und zu Transfusionen, die sie erhalten haben, zu erheben (entweder während eines Besuchstermins im Prüfzentrum oder während eines Telefongesprächs). Darüber hinaus wird der Prüfarzt möglicherweise alle 4 bis 6 Wochen telefonisch Kontakt aufnehmen, um Informationen zu erhaltenen Transfusionen zu erheben.

Interventions (Source de données: WHO)

Drug: Imetelstat;Drug: Placebo

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

Männer oder Frauen ≥18 Jahre

Diagnose des Myelodysplastischen Syndroms (MDS) mit geringerem Risiko.

Regelmäßige Bluttransfusionen zur Behandlung von MDS erforderlich.

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

Bekannte Allergien, Überempfindlichkeit oder Unverträglichkeit gegenüber Imetelstat oder seinen Inhaltsstoffen.

Innerhalb von 30 Tagen vor der Randomisierung (zufällige Einteilung in die unterschiedlichen Behandlungsgruppen) wurden ein experimentelles oder ein Prüfpräparat verabreicht oder ein invasives medizinisches Gerät verwendet oder es wird derzeit an einer klinischen Studie teilgenommen.

Vorherige Behandlung mit Imetelstat.

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:

- Man or woman greater than or equal to (>=) 18 years of age

- Diagnosis of myelodysplastic syndrome (MDS) according to World Health Organization
(WHO) criteria confirmed by bone marrow aspirate and biopsy within 12 weeks prior to
Cycle 1 Day 1 (C1D1) (Part 1) or randomization [Part 2 (Main Study)]. In Part 2
(Ventricular Repolarization Substudy), diagnosis of MDS or
myelodysplastic/myeloproliferative neoplasm with ring sideroblasts and
thrombocytosis (MDS/MPN-RS-T) according to WHO criteria confirmed by bone marrow
aspirate and biopsy within 12 weeks prior to C1D1

- International Prognostic Scoring System (IPSS) low Risk or intermediate-1 risk MDS

- Red blood cell (RBC) transfusion dependent, defined as requiring at least 4 RBC
units transfused over an 8-week period during the 16 weeks prior to Study Entry;
pre-transfusion hemoglobin (Hb) should be less than or equal to 9.0 gram per
deciliter (g/dL) to count towards the 4 units total

- Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status 0, 1 or 2

Exclusion Criteria:

- Participant has known allergies, hypersensitivity, or intolerance to imetelstat or
its excipients

- Participant has received an investigational drug or used an invasive investigational
medical device within 30 days prior to Study Entry or is currently enrolled in an
investigational study

- Prior treatment with imetelstat

- Have received corticosteroids greater than (>) 30 milligram per day (mg/day)
prednisone or equivalent, or growth factor treatment within 4 weeks prior to study
entry

- Has received an erythropoiesis-stimulating agent (ESA) or any chemotherapy,
immunomodulatory, or immunosuppressive therapy within 4 weeks prior to study entry
(8 weeks for long-acting ESAs)

- Part 2 (Main Study): a) Prior treatment with a hypomethylating agent (example [eg],
azacitidine, decitabine); b) Prior treatment with lenalidomide

Additional Exclusion Criteria for Part 2 (Ventricular Repolarization Substudy)

- Concurrent therapy with medications known to prolong the QT interval and have been
associated with Torsade de pointes arrhythmia (TdP)

- Cardiac function abnormalities on screening ECG as follows:

- Resting heart rate outside of 50 to 100 beats per minute

- QTcF >470 millisecond (msec) (or QTcF >490 msec in the presence of a right
bundle branch block or ventricular conduction delay [QRS >119 msec]),
determined by central assessment based on the average value of a triplicate set
of ECGs

- Diagnosed or suspected congenital long QT syndrome

- Family history of sudden unexpected death from cardiac-related causes if
indicative of a pathogenic mutation of cardiac ion channels

- Family history of congenital long QT syndrome

- History of Mobitz II second degree or third degree heart block

- Implantable pacemaker or automatic implantable cardioverter defibrillator

- Complete left bundle branch block

- Chronic or persistent atrial arrhythmia including atrial fibrillation and
atrial flutter

- History or presence of clinically relevant heart rhythm disturbances including
atrial, junctional, re-entry, and ventricular tachycardia

- Unusual T-wave morphology (i.e., bifid T-wave) likely to interfere with QT
measurements

- History or evidence for any of the following: severe or unstable angina, myocardial
infarction, symptomatic congestive heart failure, arterial or venous thromboembolic
events (example, pulmonary embolism, cerebrovascular accident including transient
ischemic attacks) within 12 months prior to Cycle 1 Day 1, New York Heart
Association (NYHA) Class II to IV heart disease

- Presence of uncontrolled hypertension (persistent systolic blood pressure [BP] =160
mmHg or diastolic BP =100 mmHg). Participants with a history of hypertension are
permitted, provided that BP is controlled to within these limits by
anti-hypertensive treatment

- Any skin condition likely to interfere with electrocardiographic electrode placement
or adhesion

- History of thoracic surgery likely to cause abnormality of the electrical conduction
through thoracic tissues

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02598661

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT02598661
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

27 oct. 2015

Statut de recrutement

Active, not recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

A Study to Evaluate Imetelstat (GRN163L) in Transfusion-Dependent Subjects With IPSS Low or Intermediate-1 Risk Myelodysplastic Syndrome (MDS) That is Relapsed/Refractory to Erythropoiesis-Stimulating Agent (ESA) Treatment

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: Double (Participant, Investigator).

Phase (Source de données: WHO)

Phase 2/Phase 3

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Part 1 and Part 2 (Main Study): Percentage of Participants Without any Red Blood Cell (RBC) Transfusion During any Consecutive 8-Week Period

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Part 1 and Part 2: Number of Participants with Adverse Events (AEs);Part 1 and Part 2: Percentage of Participants Without any RBC Transfusion During any Consecutive 24-Week Period;Part 1 and Part 2: Time to the 8-Week RBC Transfusion Independence (TI);Part 1 and Part 2: Duration of RBC TI;Part 1 and Part 2: Percentage of Participants with Hematologic Improvement;Part 1 and Part 2: Percentage of Participants with Complete Remission (CR) or Partial Remission (PR) as Per International Working Group (IWG) Response Criteria 2006;Part 1 and Part 2: Overall Survival;Part 1 and Part 2: Progression Free Survival (PFS);Part 1 and Part 2: Time to Progression to Acute Myeloid Leukemia;Part 1 and Part 2: Amount of RBC Transfusions;Part 1 and Part 2: Relative Change in RBC Transfusions;Part 1 and Part 2: Percentage of Participants Receiving any Myeloid Growth Factors;Part 1 and Part 2: Maximum Observed Plasma Concentration (Cmax);Part 1 and Part 2: Area Under the Drug Concentration-Plasma Time Curve From Time Zero to Last Measurable Concentration (AUC0-t);Part 1 and Part 2: Percentage of Participants with Antibodies to Imetelstat;Part 2 (Main Study): Medical Resource Utilization Data;Part 2 (Main Study): Assessment of Functional Assessment of Cancer Therapy-Anemia-Related Effects (FACT-An);Part 2 (Main Study): Assessment of EuroQol 5 Dimension Questionnaire (EQ-5D-5L);Part 2 (Main Study): Assessment of Quality of Life in Myelodysplasia Scale (QUALMS);Part 2 (Main Study): Assessment of Participant Global Impression of Change (PGIC);Part 2 (Ventricular Repolarization Substudy): Change in QT Interval by Fridericia's Correction Method;Extension Phase: Number of Participants with Adverse Events (AEs);Extension Phase: Overall Survival;Extension Phase: Progression Free Survival (PFS) Survival

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle, Berne, St-Gall, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Belgium, Brazil, Canada, Czechia, France, Germany, Israel, Italy, Korea, Mexico, Netherlands, Poland, Republic of, Russian Federation, Spain, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom, United States

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Prof. Dr. Gabriela Maria Baerlocher
+41 (0)31 632 3051
gabriela.baerlocher@hematology.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Faye Feller, MD
Geron Corporation

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Faye Feller, MD
Geron Corporation

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Kantonale Ethikkommission Bern

Date d’autorisation de la commission d’éthique

13.07.2021

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2020-02056

Secondary ID (Source de données: WHO)

63935937MDS3001
2015-002874-19
CR107947
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