Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Bewertung der klinischen Wirksamkeit von der Auswahl von Behandlungsklassen auf der Grundlage einer Biomarker-Signatur, die
aus zirkulierender Tumor DNA oder Tumorgewebe
DNA abgeleitet wird bei Patienten mit
verschiedenen Arten von
Prostatakrebs. Ziel ist es, frühzeitig zu erkennen, bei welcher
Biomarker-Signatur eine Therapieklasse dem Standard of Care überlegen ist.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
metastasierender Prostatakrebs
Health conditions
(Source de données: WHO)
Metastatic Castration-resistant Prostate Cancer (mCRPC);Metastatic Hormone-Sensitive Prostate Cancer (mHSPC)
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Treatment 1: ARSi (Abiraterone Acetate/Enzalutamide)
Treatment 2: Docetaxel/Cabazitaxel
Treatment 3: Carboplatin
Treatment 4: Niraparib plus Abiraterone acetate plus prednisone
Interventions
(Source de données: WHO)
Drug: Enzalutamide Oral Capsule;Drug: Abiraterone Oral Tablet;Drug: Carboplatin;Drug: Cabazitaxel 60 mg Solution for Injection;Drug: Docetaxel Injectable Solution;Drug: Radium Chloride Ra-223;Drug: Niraparib plus Abiraterone acetate plus Prednisone;Drug: Capivasertib plus Docetaxel;Drug: Apalutamide;Drug: Darolutamide
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
1. Männliche Patienten im Alter von über 18 Jahren mit histologisch gesichertem Prostata-Adenokarzinom, bei denen eine systemische Therapie wegen einer metastasierten Erkrankung eingeleitet wird, einschließlich:
- Metastasierender hormonsensitiver Prostatakrebs (mHSPC)
oder
- Erstlinienbehandlung von mCRPC, d. h. erste Anzeichen eines fortschreitenden metastasierten Prostatakrebses bei kastrierten Serumtestosteronwerten (<50 ng/dL oder 1,7 nmol/L) gemäß den EAU-Leitlinien, einschließlich:
● Biochemische Progression: Drei aufeinanderfolgende PSA-Anstiege im Abstand von 1 Woche, die zu zwei 50%igen Anstiegen gegenüber dem Nadir-Wert führen, und PSA >2 ng/ml
und/oder
● Radiologisches Fortschreiten: Auftreten neuer Läsionen: entweder zwei oder mehr neue Knochenläsionen im Knochenscan oder eine Weichgewebsläsion nach den Response Evaluation Criteria in soliden Tumoren
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
1. Andere bösartige Erkrankungen innerhalb von 5 Jahren außer nicht-melanomem Hautkrebs
2. Innerhalb von 6 Monaten vor der Randomisierung: Myokardinfarkt, instabile Angina, Angioplastie, Bypass-Operation, Schlaganfall, TIA oder kongestive Herzinsuffizienz NYHA-Klasse III oder IV
3. Unkontrollierter Bluthochdruck. Probanden mit Bluthochdruck in der Vorgeschichte sind zugelassen, sofern der Blutdruck durch eine blutdrucksenkende Behandlung kontrolliert wird.
4. Bei Eintritt in die mHSPC-Phase der Studie ist eine vorherige systemische Therapie (einschließlich ADT) nicht zulässig. Patienten mit mCRPC dürfen nicht an der Studie teilnehmen, wenn sie bereits eine vorherige systemische Therapie (mit Ausnahme der Standard-ADT) für mCRPC erhalten haben.
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender: Male
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:
- Man with histologically confirmed prostate adenocarcinoma, initiating systemic therapy
for metastatic disease, encompassing newly diagnosed (i.e. de novo) hormone sensitive
prostate cancer (mHSPC) or first-line castration resistant prostate cancer (mCRPC)
- Distant metastatic disease documented by positive bone scan or metastatic lesions on
CT or MRI
- Adequate health as assessed by the investigator to receive all available treatments in
the trial
- ECOG/WHO (Eastern Cooperative Oncology Group/ World Health Organization) performance
score 0-2
- Adequate organ and bone marrow function
- Albumin greater than or equal to 28 g/L
- Able to understand the patient information and sign written informed consent
Exclusion Criteria:
- Other malignancies within 5 years except non-melanoma skin cancer
- Within 6 months of randomization: myocardial infarction, unstable angina, angioplasty,
bypass surgery, stroke, TIA (transient ischemic attack), or congestive heart failure
NYHA (New York Heart Association) class III or IV
- Uncontrolled hypertension
- Uncontrolled hypotension
- Received systemic therapy (with the exception of standard ADT) prior to study
inclusion, for the CRPC indication
- Any severe acute or chronic medical condition that places the patient at increased
risk of serious toxicity or interferes with the interpretation of study results
- Unable to comply with study procedures
- Current participation in another clinical trial that will be in conflict with the
present study, administration of an investigational therapeutic or invasive surgical
procedure within 28 days prior to study enrolment
- Patients who are unlikely to comply with the protocol
- Any condition or situation which, in the opinion of the investigator, would put the
subject at risk, may confound study results, or interfere with the subjects
participation in this study.
- Any medical condition that would make use of the study treatments contraindicated,
according to the SmPC, e.g. significant heart or liver disease.
-
Plus d’informations sur l’étude
Statut de recrutement
Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
ProBio: An Outcome-adaptive and Randomized Multi-arm Biomarker Driven Study in Patients With Metastatic Prostate Cancer
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Allocation: Randomized. Intervention model: Sequential Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).
Phase
(Source de données: WHO)
Phase 3
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Progression free survival (PFS) in mCRPC;Progression free survival (PFS) in mHSPC
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Treatment response rate in mCRPC;Overall survival (OS);Patient Reported Outcome Measures (PROM);Cost-effectiveness;Number of Participants With Adverse Events as a Measure of Safety and Tolerability;Treatment response rate in mHSPC
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Bâle
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Belgium, Norway, Sweden, Switzerland
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Dr. med. Ashkan Mortezavi
+41 61 3284177
ashkan.mortezavi@usb.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Henrik Gr?nberg, Professor;Martin Eklund, Professor;Johan Lindberg, PhD;Piet Ost, Professor;Jan Oldenburg, Professor;Ashkan Mortezavi, MD, PhD;Berit Larsson, MSc
Karolinska Institutet;University Hospital Ghent, Belgium;Akershus University Hospital, Norway;University Hospital, Basel, Switzerland
+46 8 52482576
berit.larsson@ki.se
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Henrik Gr?nberg, Professor;Martin Eklund, Professor;Johan Lindberg, PhD;Piet Ost, Professor;Jan Oldenburg, Professor;Ashkan Mortezavi, MD, PhD;Berit Larsson, MSc
Karolinska Institutet;University Hospital Ghent, Belgium;Akershus University Hospital, Norway;University Hospital, Basel, Switzerland
+46 8 52482576
berit.larsson@ki.se
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ
Date d’autorisation de la commission d’éthique
01.03.2022
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2021-02495
Secondary ID (Source de données: WHO)
EudraCT No 2018-002350-78
Retour à la vue d’ensemble