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SNCTP000005643 | NCT05681988 | BASEC2022-02216

Frühe, minimal invasive, bildgebungsgesteuerte endoskopische Ausräumung von Hirngewebsblutungen: Eine randomisierte Studie

Base de données : BASEC (Importation du 26.07.2024), WHO (Importation du 27.07.2024)
Modifié: 11 juin 2024 à 17:48
Catégorie de maladie: Chirurgie, Maladies neurologiques (hors cancer), Maladies du système nerveux

Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)

In unserem Forschungsvorhaben wollen wir herausfinden, ob die endoskopische (kameragesteuerte) minimal invasive chirurgische Blutungsausräumung innerhalb von 24 Stunden nach Blutungsbeginn besser ist als die momentane Standardtherapie mit Medikamenten. Wenn Sie sich entscheiden teilzunehmen, werden Sie gemäss dem Zufallsprinzip entweder mit der medikamentösen Behandlung und zusätzlich der minimal invasiven endoskopischen Neurochirurgie oder mit der medikamentösen Behandlung alleine therapiert. Sie werden über mehrere Studienvisiten nachbetreut, bei denen Untersuchungen zum Grad der Behinderung durchgeführt und Blutproben abgenommen werden. Die Studie hat 7 Visiten und dauert gesamthaft 12 Monate.

Maladies étudiées(Source de données: BASEC)

spontane Hirnblutungen

Health conditions (Source de données: WHO)

Intracerebral Haemorrhage

Maladie rare (Source de données: BASEC)

Non

Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne) (Source de données: BASEC)

Bei der Endoskopie handelt es sich um eine Operationsmethode, bei der ein Endoskop mit einer Kamera am Endoskopkopf durch ein kleines Loch im Schädel oberhalb der Blutung in die Blutungshöhle eingeführt wird und die Blutung unter kamerasicht „ausgeräumt“ werden kann. Die kameragesteuerte Therapie ist nicht neu, sie wurde bereits mehrfach angewandt und wird als gleichwertige Therapie gehandelt.

Interventions (Source de données: WHO)

Procedure: Early minimally invasive image guided endoscopic hematoma evacuation;Procedure: Best medical treatment (BMT)

Critères de participation à l’étude (Source de données: BASEC)

Alter zwischen 18 und 85 Jahren
Spontane Hirnblutung mit mindestens 20 mL Volumen
Neurologische Symptome wegen der Blutung
Die Endoskopie kann innerhalb von 24 Stunden nach Blutungsbeginn angefangen werden
Einwilligung des Patienten zur Studienteilnahme liegt vor

Critères d’exclusion (Source de données: BASEC)

Hirnblutung aufgrund von Trauma, Tumor, Gefässfehlbildung etc.
Mehrere gleichzeitige Hirnblutungen
Hirnblutungen im Kleinhirn oder Hirnstamm
Schwangere Patientinnen
Begleiterkrankungen, die das Überleben in den nächsten 6 Monaten nach Hirnblutung verunmöglichen

Inclusion/Exclusion Criteria (Source de données: WHO)

Gender: All
Maximum age: 85 Years
Minimum age: 18 Years

Inclusion Criteria:

- Spontaneous supratentorial intracerebral hemorrhage (SSICH), defined as the sudden
occurrence of bleeding into the lobar parenchyma and/or into the basal ganglia and/or
thalamus that may extend into the ventricles confirmed by imaging

- SSICH volume =20 mL <100 mL

- A focal neurological deficit consisting of either

- clinically relevant hemiparesis (=4 motor points on the NIHSS for facial palsy,
motoric upper and lower extremities combined)

- clinically relevant motor or sensory aphasia (=2 points on the NIHSS)

- clinically relevant hemi-inattention (formerly neglect, 2 points on the NIHSS)

- decreased level of consciousness (Glasgow Coma Scale (GCS)=13)

- Presenting GCS 5 - 15 (in intubated patients GCS assessment will be performed after
Rutledge et al. or if impossible, the last pre-intubation GCS will be used)

- Endoscopic hematoma evacuation can be initiated within 24 hours after the patient was
last seen well/symptom onset

- Informed consent of patient or appropriate surrogate (for patients without competence)

Exclusion Criteria:

- SSICH due to known or suspected structural abnormality in the brain (e.g. vascular
malformation, aneurysm, arteriovenous malformation (AVM), brain tumor) and/or brain
trauma and/or hemorrhagic conversion of an ischemic infarction

- Multiple simultaneous intracranial hemorrhages (ICH) (e.g. multifocal ICH, chronic
subdural hematoma (cSDH), acute subdural hematoma (aSDH), SAH)

- Infratentorial hemorrhage or midbrain extension/involvement of the hemorrhage

- Coagulation disorder (including anticoagulation) with an international normalized
ratio (INR) of >1.5 which cannot be pharmacologically reverted until the planned time
of evacuation

- Pregnancy

- Relevant disability prior to SSICH (mRS >2)

- Any comorbid disease or condition expected to compromise survival or ability to
complete follow-up assessments through 180 days (e.g. bilateral fixed dilated pupils)

Plus de données sur l’étude tirée du registre primaire de l’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05681988

Plus de données sur l’étude tirée de la base de données de l’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT05681988
Plus d’informations sur l’étude

Date d’enregistrement de l’étude

20 déc. 2022

Statut de recrutement

Recruiting

Titre scientifique (Source de données: WHO)

Early Minimally Invasive Image Guided Endoscopic Evacuation of Intracerebral Haemorrhage (EMINENT-ICH): a Randomized Controlled Trial

Type d’étude (Source de données: WHO)

Interventional

Conception de l’étude (Source de données: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Phase (Source de données: WHO)

N/A

Points finaux primaires (Source de données: WHO)

Good functional outcome, measured by the modified Rankin Scale (mRS)

Points finaux secondaires (Source de données: WHO)

Mortality rate;Change in Quality of Life, assessed by Patient-Reported Outcomes Measurement Information System (PROMIS?) questionnaire;Change in Patient cognitive outcome as assessed by the Montreal-Cognitive-Assessment-Test (MOCA? );Morbidity rate;Change of focal neurological deficit measured by the National Institute of Health Stroke Scale (NIHSS);Time to intervention;Total time spent on the intensive care unit (ICU)/stroke unit;Total time spent in intubation measured in minutes;Proportion of hematoma volume reduction rate (in the intervention group only);Change in Patient Satisfaction Questionnaire

Contact pour informations (Source de données: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Résultats de l’étude (Source de données: WHO)

Résumé des résultats

pas encore d’informations disponibles

Lien vers les résultats dans le registre primaire

pas encore d’informations disponibles

Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants

pas encore d’informations disponibles

Lieux de réalisation des études

Lieux de réalisation des études en Suisse (Source de données: BASEC)

Bâle, Berne, Genève, Lausanne, Lugano, Luzern, Sion, St-Gall, Winterthur, Zurich

Pays où sont réalisées les études (Source de données: WHO)

Switzerland

Contact pour plus d’informations sur l’étude

Données sur la personne de contact en Suisse (Source de données: BASEC)

Tim Jonas Hallenberger
+41 61 556 55 01
tim.hallenberger@usb.ch

Contact pour des informations générales (Source de données: WHO)

Jehuda Soleman, Prof. Dr. med.;Raphael Guzman, Prof. Dr. med.
Department of Neurosurgery, University Hospital Basel
+41 61 265 33 68
raphael.guzman@usb.ch

Contact pour des informations scientifiques (Source de données: WHO)

Jehuda Soleman, Prof. Dr. med.;Raphael Guzman, Prof. Dr. med.
Department of Neurosurgery, University Hospital Basel
+41 61 265 33 68
raphael.guzman@usb.ch

Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)

Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)

Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ

Date d’autorisation de la commission d’éthique

15.09.2023

Plus de numéros d’identification d’étude

Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID) (Source de données: BASEC)

2022-02216

Secondary ID (Source de données: WHO)

ko22Guzman
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