Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
In unserem Forschungsvorhaben wollen wir herausfinden, ob die endoskopische (kameragesteuerte) minimal invasive chirurgische Blutungsausräumung innerhalb von 24 Stunden nach Blutungsbeginn besser ist als die momentane Standardtherapie mit Medikamenten. Wenn Sie sich entscheiden teilzunehmen, werden Sie gemäss dem Zufallsprinzip entweder mit der medikamentösen Behandlung und zusätzlich der minimal invasiven endoskopischen Neurochirurgie oder mit der medikamentösen Behandlung alleine therapiert. Sie werden über mehrere Studienvisiten nachbetreut, bei denen Untersuchungen zum Grad der Behinderung durchgeführt und Blutproben abgenommen werden. Die Studie hat 7 Visiten und dauert gesamthaft 12 Monate.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
spontane Hirnblutungen
Health conditions
(Source de données: WHO)
Intracerebral Haemorrhage
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Bei der Endoskopie handelt es sich um eine Operationsmethode, bei der ein Endoskop mit einer Kamera am Endoskopkopf durch ein kleines Loch im Schädel oberhalb der Blutung in die Blutungshöhle eingeführt wird und die Blutung unter kamerasicht „ausgeräumt“ werden kann. Die kameragesteuerte Therapie ist nicht neu, sie wurde bereits mehrfach angewandt und wird als gleichwertige Therapie gehandelt.
Interventions
(Source de données: WHO)
Procedure: Early minimally invasive image guided endoscopic hematoma evacuation;Procedure: Best medical treatment (BMT)
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
Alter zwischen 18 und 85 Jahren
Spontane Hirnblutung mit mindestens 20 mL Volumen
Neurologische Symptome wegen der Blutung
Die Endoskopie kann innerhalb von 24 Stunden nach Blutungsbeginn angefangen werden
Einwilligung des Patienten zur Studienteilnahme liegt vor
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
Hirnblutung aufgrund von Trauma, Tumor, Gefässfehlbildung etc.
Mehrere gleichzeitige Hirnblutungen
Hirnblutungen im Kleinhirn oder Hirnstamm
Schwangere Patientinnen
Begleiterkrankungen, die das Überleben in den nächsten 6 Monaten nach Hirnblutung verunmöglichen
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender: All
Maximum age: 85 Years
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria:
- Spontaneous supratentorial intracerebral hemorrhage (SSICH), defined as the sudden
occurrence of bleeding into the lobar parenchyma and/or into the basal ganglia
and/or thalamus that may extend into the ventricles confirmed by imaging
- SSICH volume =20 mL <100 mL
- A focal neurological deficit consisting of either
- clinically relevant hemiparesis (=4 motor points on the NIHSS for facial palsy,
motoric upper and lower extremities combined)
- clinically relevant motor or sensory aphasia (=2 points on the NIHSS)
- clinically relevant hemi-inattention (formerly neglect, 2 points on the NIHSS)
- decreased level of consciousness (Glasgow Coma Scale (GCS)=13)
- Presenting GCS 5 - 15 (in intubated patients GCS assessment will be performed after
Rutledge et al. or if impossible, the last pre-intubation GCS will be used)
- Endoscopic hematoma evacuation can be initiated within 24 hours after the patient
was last seen well/symptom onset
- Informed consent of patient or appropriate surrogate (for patients without
competence)
Exclusion Criteria:
- SSICH due to known or suspected structural abnormality in the brain (e.g. vascular
malformation, aneurysm, arteriovenous malformation (AVM), brain tumor) and/or brain
trauma and/or hemorrhagic conversion of an ischemic infarction
- Multiple simultaneous intracranial hemorrhages (ICH) (e.g. multifocal ICH, chronic
subdural hematoma (cSDH), acute subdural hematoma (aSDH), SAH)
- Infratentorial hemorrhage or midbrain extension/involvement of the hemorrhage
- Coagulation disorder (including anticoagulation) with an international normalized
ratio (INR) of >1.5 which cannot be pharmacologically reverted until the planned
time of evacuation
- Pregnancy
- Relevant disability prior to SSICH (mRS >2)
- Any comorbid disease or condition expected to compromise survival or ability to
complete follow-up assessments through 180 days (e.g. bilateral fixed dilated
pupils)
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
20 déc. 2022
Statut de recrutement
Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Early Minimally Invasive Image Guided Endoscopic Evacuation of Intracerebral Haemorrhage (EMINENT-ICH): a Randomized Controlled Trial
Type d’étude
(Source de données: WHO)
Interventional
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).
Phase
(Source de données: WHO)
N/A
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
Good functional outcome, measured by the modified Rankin Scale (mRS)
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Mortality rate;Change in Quality of Life, assessed by Patient-Reported Outcomes Measurement Information System (PROMIS?) questionnaire;Change in Patient cognitive outcome as assessed by the Montreal-Cognitive-Assessment-Test (MOCA? );Morbidity rate;Change of focal neurological deficit measured by the National Institute of Health Stroke Scale (NIHSS);Time to intervention;Total time spent on the intensive care unit (ICU)/stroke unit;Total time spent in intubation measured in minutes;Proportion of hematoma volume reduction rate (in the intervention group only);Change in Patient Satisfaction Questionnaire
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Please refer to primary and secondary sponsors
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Lien vers les résultats dans le registre primaire
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
pas encore d’informations disponibles
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Bâle, Berne, Chur, Genève, Lausanne, Lugano, Luzern, Sion, St-Gall, Winterthur, Zurich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Switzerland
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Tim Jonas Hallenberger
+41 61 556 55 01
tim.hallenberger@usb.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Jehuda Soleman, Prof. Dr. med.;Raphael Guzman, Prof. Dr. med.
Department of Neurosurgery, University Hospital Basel
+41 61 265 33 68
raphael.guzman@usb.ch
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Jehuda Soleman, Prof. Dr. med.;Raphael Guzman, Prof. Dr. med.
Department of Neurosurgery, University Hospital Basel
+41 61 265 33 68
raphael.guzman@usb.ch
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Ethikkommission Nordwest- und Zentralschweiz EKNZ
Date d’autorisation de la commission d’éthique
15.09.2023
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2022-02216
Secondary ID (Source de données: WHO)
ko22Guzman
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