Brève description de l’étude (Source de données: BASEC)
Eine Rechenstörung bzw. eine Dyskalkulie kann für die betroffenen Personen mit grossen Einschränkungen verbunden sein: Schwierigkeiten im Umgang mit grossen Zahlen, Mathematikangst, Stress in der Schule usw. Für Jugendliche und junge Erwachsene mit einer Rechenstörung fehlen Förderangebote. Deshalb bieten wir für diese eine Förderung an und möchten untersuchen, ob und wie fehlende mathematische Grundlagen erfolgreich aufgearbeitet werden können und ob dadurch Prozesse im Gehirn verändert werden.
Maladies étudiées(Source de données: BASEC)
Dyskalkulie/Rechenstörung/mathematische Lernstörung
Health conditions
(Source de données: WHO)
F81.2;Specific disorder of arithmetical skills;F81.2
Maladie rare
(Source de données: BASEC)
Non
Intervention étudiée (p. ex., médicament, thérapie, campagne)
(Source de données: BASEC)
Teilnehmende Personen mit einer Rechenstörung/Dyskalkulie erhalten eine individuell abgestimmte Förderung (14 Termine à eine Stunde). Sie werden zusammen mit einer Fachperson in Einzelsitzungen Lücken im mathematischen Verständnis aufarbeiten. Zudem erhalten sie Übungsmaterialien, die sie zuhause (am Handy, Computer, Tablet) durchführen können. Um die Wirksamkeit der Förderung überprüfen zu können, werden verschiedene Tests und Magnetresonanztomographie-Messungen (MRI) durchgeführt.
Interventions
(Source de données: WHO)
Group 1: Dyscalculics, group 1: receive the support program after a waiting period of 14 to 28 weeks.
- The support program consists of 14 intervention units of one hour as well as exercise material for home over a period of about 14 to 28 weeks
- Participation in four diagnostic appointments: before the waiting period, before the intervention, after the intervention, and 14 to 28 weeks after the intervention
Group 2: Dyscalculics, group 2: receive the support program immediately.
- The support program consists of 14 intervention units of one hour as well as exercise material for home over a period of about 14 to 28 weeks
- Participation in three diagnostic appointments: before the intervention, after the intervention, and 14 to 28 weeks after the intervention
Group 3: Control group without dyscalculia and not participating in the intervention.
- Participation in two diagnostic appointments at intervals of 14 to 28 weeks
Critères de participation à l’étude
(Source de données: BASEC)
- Alter zwischen 14 und 27 Jahren
- Dyskalkulie-Gruppe: Dyskalkulie Diagnose/ Kontrollgruppe: keine Dyskalkulie
- Normale kognitive Entwicklung
Critères d’exclusion
(Source de données: BASEC)
- Neurologische Störungen
- Kontraindikationen gemäss MRI-Sicherheitskriterien (zum Beispiel Metallteile im Körper, Schwangerschaft etc.)
- Medikation, welche die neuronale Aktivität beeinflusst (zum Beispiel Ritalin)
Inclusion/Exclusion Criteria
(Source de données: WHO)
Gender: All
Maximum age: 27 Years
Minimum age: 14 Years
Inclusion criteria: - Signed informed consent
Dyscalculia group:
- Diagnosis of dyscalculia
- Time and willingness to participate in the intervention (14 sessions ? 1 hour)
- A score below 73 points in the Basis-Math 4-8 test
Control group:
- No dyscalculia
Exclusion criteria: - Neurological disorders
- Contraindication according to MR-safety guidelines of the Center for MR-Research of the University Children?s Hospital Zurich
- Pregnancy
- Medication that might have an impact on neuronal activity (e.g. Ritalin)
- Intellectual disability (IQ < 70)
-
Plus d’informations sur l’étude
Date d’enregistrement de l’étude
7 déc. 2023
Intégration du premier participant
24 janv. 2024
Statut de recrutement
Recruiting
Titre scientifique
(Source de données: WHO)
Development and Evaluation of an Intervention for Adolescents and Adults with Dyscalculia - SMILE
Type d’étude
(Source de données: WHO)
interventional
Conception de l’étude
(Source de données: WHO)
Allocation: Randomized controlled study; Masking: Open (masking not used); Control: No treatment / Standard of care; Assignment: crossover; Study design purpose: treatment
Phase
(Source de données: WHO)
N/A
Points finaux primaires
(Source de données: WHO)
- Improved performance after completing the support program, assessed by means of tests in the field of maths, assessed at all diagnostic appointments as well as at the first and the last intervention unit
- Evaluation of changes in brain activity and structure induced by the support program, assessed by means of magnetic resonance imaging, assessed at all diagnostic appointments
Points finaux secondaires
(Source de données: WHO)
Evaluation of:
- Neuronal differences between adolescents and adults with dyscalculia and without dyscalculia
- Long term neuronal and behavioural effects of the support program
- Selected learning biography interviews
Contact pour informations
(Source de données: WHO)
Palatin Stiftung;URPP Adaptive Brain Circuits in Development and Learning (AdaBD), Universit?t Z?rich;Fondation Dora;Kanton Z?rich Gemeinn?tziger Fonds;UZH Foundation;Universit?ts-Kinderspital Z?rich - Eleonorenstiftung;Institut f?r Erziehungswissenschaft, Universit?t Z?rich;Erika Schwarz Stiftung
Résultats de l’étude
(Source de données: WHO)
Résumé des résultats
pas encore d’informations disponibles
Informations sur la disponibilité des données individuelles des participants
Yes
coded data might be used for further analyses to answer additional open research questions if participants have given consent.
Lieux de réalisation des études
Lieux de réalisation des études en Suisse
(Source de données: BASEC)
Zurich
Pays où sont réalisées les études
(Source de données: WHO)
Switzerland
Contact pour plus d’informations sur l’étude
Données sur la personne de contact en Suisse
(Source de données: BASEC)
Caroline Biegel
+41 76 838 77 08
smile@ife.uzh.ch
Contact pour des informations générales
(Source de données: WHO)
Caroline
Biegel
Lenggstrasse 30
Universit?ts-Kinderspital Z?rich - Eleonorenstiftung
+41 44 249 77 08
smile@ife.uzh.ch
Contact pour des informations scientifiques
(Source de données: WHO)
Caroline
Biegel
Lenggstrasse 30
Universit?ts-Kinderspital Z?rich - Eleonorenstiftung
+41 44 249 77 08
smile@ife.uzh.ch
Autorisation de la commission d’éthique (Source de données: BASEC)
Nom de la commission d’éthique chargée de l’autorisation (dans le cas d’études multicentriques, uniquement la commission directrice)
Kantonale
Ethikkommission Zürich
Date d’autorisation de la commission d’éthique
14.11.2023
Plus de numéros d’identification d’étude
Numéro d’identification de l’étude de la commission d’éthique (BASEC-ID)
(Source de données: BASEC)
2023-01592
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