Torna alla panoramica
SNCTP000005131 | NCT05522660 | BASEC2022-01064

Immuntherapie oder zielgerichtete Therapie mit oder ohne Radiotherapie für Patienten mit Melanom oder nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom, das sich ins Gehirn ausgebreitet hat

Base di dati: BASEC (Importata da 08.11.2024), WHO (Importata da 07.11.2024)
Cambiato: 3 ott 2024, 01:00
Categoria di malattie: Melanoma, Cancro del polmone

Descrizione riassuntiva della sperimentazione (Fonte di dati: BASEC)

Die klinische Studie USZ-STRIKE richtet sich an Patienten, bei denen eine Melanomerkrankung oder eine Art von Lungenkrebs diagnostiziert wurde, die als „nicht-kleinzelliger Lungenkrebs“ bezeichnet wird, und bei denen sich die Krebserkrankung bis ins Gehirn ausgebreitet hat (Hirnmetastasen). Die Hirnmetastasen verursachen keine oder nur wenige Krankheitsanzeichen. Herkömmlicherweise werden krankheitsverursachende Hirnmetastasen durch chirurgische Eingriffe oder Strahlentherapie des Gehirns (auch als Radiotherapie bezeichnet) behandelt. Eine alternative Behandlungsoption für Patienten mit Hirnmetastasen, die keine oder nur wenige Krankheitsanzeichen verursachen, ist die alleinige medikamentöse Behandlung. Die Radiotherapie des Gehirns kann zu einem späteren Zeitpunkt erfolgen, falls erforderlich. Bei einer Radiotherapie des Gehirns werden präzise und intensive Strahlungsdosen verabreicht, um Krebszellen abzutöten. Radiotherapie des Gehirns kann dazu beitragen, das Wachstum von Hirnmetastasen zu verlangsamen. Derzeit ist nicht bekannt, wann der optimale Zeitpunkt für den Beginn der Radiotherapie ist. In dieser klinischen Studie möchten wir herausfinden, wann der beste Zeitpunkt für die Verabreichung von Radiotherapie des Gehirns ist. Einige Patienten erhalten eine Radiotherapie des Gehirns etwa gleichzeitig mit dem Beginn der medikamentösen Behandlung ihrer Melanomerkrankung. Manche Patienten erhalten nur eine medikamentöse Therapie zur Behandlung ihres Melanoms. Diese Patienten können zu einem späteren Zeitpunkt Radiotherapie des Gehirns erhalten, wenn ihre Hirnmetastasen gewachsen sind. Wir möchten auch herausfinden, wie Radiotherapie sich auf die geistigen Funktionen (beispielsweise Aufmerksamkeit, Erinnerungs- und Sprachvermögen), Aktivitäten des täglichen Lebens (zum Beispiel Ankleiden, Körperpflege) und die Lebensqualität auswirkt.

Malattie studiate(Fonte di dati: BASEC)

Diese klinische Studie richtet sich an Personen mit Melanom oder neu diagnostizierter Lungenkrebserkrankung, bei denen sich das Melanom bzw. das Lungenkarzinom bis ins Gehirn ausgebreitet hat (Hirnmetastasen). Die Hirnmetastasen verursachen keine oder nur wenige Krankheitsanzeichen.

Health conditions (Fonte di dati: WHO)

Non-Small Cell Lung Cancer;Melanoma

Malattia rara (Fonte di dati: BASEC)

No

Interventi esaminati (p. es. medicamento, terapia, campagna) (Fonte di dati: BASEC)

Patienten mit Melanom: Sie erhalten Immuntherapie zur Behandlung Ihres Melanoms. Immuntherapie ist die übliche Therapie zur Behandlung von Hautkrebs.
In dieser Studie erhält etwa die Hälfte der Patienten Radiotherapie des Gehirns ungefähr gleichzeitig mit dem Beginn der Immuntherapie. Die andere Hälfte der Patienten kann zu einem späteren Zeitpunkt Radiotherapie des Gehirns erhalten, wenn es zu einem Fortschreiten (Progression) ihrer Hirnmetastasen kommt.

Patienten mit Lungenkrebs: Sie erhalten die übliche medikamentöse Therapie für ihre Lungenkrebserkrankung. Etwa die Hälfte der Patienten erhält Radiotherapie des Gehirns etwa gleichzeitig mit dem Beginn der medikamentösen Therapie ihrer Lungenkrebserkrankung. Die andere Hälfte der Patienten kann zu einem späteren Zeitpunkt Radiotherapie des Gehirns erhalten, wenn es zu einem Fortschreiten (Progression) ihrer Hirnmetastasen kommt.

Interventions (Fonte di dati: WHO)

Radiation: Stereotactic radiosurgery;Drug: Immune checkpoint inhibitor

Criteri per la partecipazione alla sperimentazione (Fonte di dati: BASEC)

- unbehandelte (ausser Operation) asymptomatische oder Oligo-ymptomatishce Hirnmetastasen.
- Maximum 1-10 Hirnmetastasen
- mindestens eine Hirnmetastasis muss ≥5 mm im durchmesser sein
- Bei 1-4 Metastasen: Die grösste Metastase muss ≤30 mm im Durchmesser sein.
- Bei 5-10 Metastasen: die grössete Metastase muss ≤10 mL im Volumen sein und ≤30 mm im Durchmesser.
- Primärerkrankung eines histologisch bestätigten Melanoms oder eines nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinoms (vom Primärtumor oder von einer metastasierten Läsion, auch im Gehirn)

Criteri di esclusione (Fonte di dati: BASEC)

- Bestätigte oder wahrscheinliche leptomeningeale Metastasierung
- Symptomatische Hirnmetastasen zum Zeitpunkt der Randomisierung
- Die Patienten dürfen eine Woche vor der Randomisierung keine Steroide mehr einnehmen oder eine stabile Dosis von ≤4 mg Dexamethasonäquivalent erhalten.
-Vorherige Ganzhirnbestrahlung oder fokale Strahlentherapie des Gehirns
- Vorherige systemische Behandlung von Hirnmetastasen

Inclusion/Exclusion Criteria (Fonte di dati: WHO)

Gender: All
Maximum age: N/A
Minimum age: 18 Years
Inclusion Criteria: 1. Newly diagnosed, previously untreated (except for surgery, see below) asymptomatic or oligo-symptomatic brain metastases, e.g., controlled symptomatic seizure disorder. Note: patients with neurological symptoms or signs that require more than a stable dose of 4 mg dexamethasone equivalent for more than one week, are not considered oligo-symptomatic. Requirements for brain metastases: - Brain metastases must be previously untreated, except for surgery. - Prior surgery (including biopsies, resection, and cyst aspiration) for brain metastases is allowed. Residual and measurable disease after surgery is not required, but surgery must have confirmed the diagnosis. An MRI performed within 72 hours post-surgery should be available. - Number and size of metastases at diagnosis of brain metastases (as per Yamamoto et al.7): - Maximum 1-10 brain metastases - At least one brain metastasis must be of =5 mm in diameter - In case of 1-4 brain metastases: - Longest diameter of largest brain metastasis must be =30 mm - In case of 5-10 brain metastases: - Largest metastasis must be =10 mL in volume and longest diameter must be =30 mm - Maximum cumulative brain metastases volume must be =30 mL 2. Primary disease of histologically confirmed (from primary tumour or from a metastatic lesion, including in the brain) melanoma or NSCLC Requirements for patients with melanoma: - Prior treatment, including treatment with immune-checkpoint inhibitors is permitted, but brain metastases must be newly diagnosed and previously untreated (except for surgery). - BRAF-mutation status, locally assessed, should be known (previous BRAF-targeted therapy is allowed). Requirements for patients with NSCLC: - Newly diagnosed, treatment-na?ve (except for prior surgery) metastatic NSCLC, with or without a targetable oncogenic driver alteration: sensitising EGFR-mutation (exon 19-del and 21-L858R), ALK- or ROS1-fusion. - Known PD-L1 expression status (from primary tumour or from a metastatic lesion, including brain) - Known driver mutation status (from primary tumour or from a metastatic lesion, including brain). 3. Age of 18 years or older 4. Karnofsky performance status of 60 or more 5. Life expectancy >12 weeks 6. Patients must be candidates for systemic treatment, with one of the following treatment cohorts planned: - Immune-checkpoint inhibition therapy (combination of ipilimumab and nivolumab) for metastatic melanoma with or without a BRAF-mutation. - anti-PD-1/L1 monotherapy for metastatic melanoma with or without a BRAF-mutation. - targeted therapy for metastatic NSCLC with targetable oncogenic driver alteration (EGFR-mutation or ALK- or ROS1-fusion). - Immune-checkpoint inhibition therapy (including an anti-PD-1/L1 compound) alone or in combination with chemotherapy for metastatic NSCLC without targetable oncogenic driver alteration. 7. Women of childbearing potential, including women who had their last menstruation in the last 2 years, must have a negative urinary or serum pregnancy test within 7 days before randomisation. 8. Written IC for study participation must be signed and dated by the patient and the investigator prior to any study-related intervention.Exclusion Criteria: 1. Confirmed or probable leptomeningeal metastasis according to EANO ESMO criteria1 2. Symptomatic brain metastases at time of randomisation, e.g., neurological symptoms or signs that require more than a stable dose of 4 mg dexamethasone equivalent for more than one week. - Patients must be off steroids or on a stable dose of =4 mg dexamethasone equivalent for one week prior to randomisation. - Patients experiencing seizures controlled by anti-epileptic drugs are eligible. 3. Prior whole brain irradiation or focal radiation therapy to the brain 4. Prior systemic treatment for brain metastases 5. Contra-indication for SRS 6. For patients with NSCLC: any previous anticancer systemic therapy other than those under investigation in this study. 7. Judgment by the investigator that the patient should not participate in the study if the patient is unlikely to comply with study procedures, restrictions and requirements. 8. Women who are pregnant or in the period of lactation. 9. Sexually active men and women of childbearing potential who are not willing to use an effective contraceptive method during the study.

Altri dati sulla sperimentazione nel registro primario dell’OMS

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05522660

Altri dati sulla sperimentazione dalla banca dati dell’OMS (ICTRP)

https://trialsearch.who.int/Trial2.aspx?TrialID=NCT05522660
Altre informazioni sulla sperimentazione

Stato di reclutamento

Recruiting

Titolo scientifico (Fonte di dati: WHO)

A Multicentre Randomised Open-label Phase III Study of Stereotactic Radiosurgery, in Addition to Standard Systemic Therapy for Patients with Metastatic Melanoma or Newly Diagnosed Metastatic NSCLC and Asymptomatic or Oligo-symptomatic Brain Metastases

Tipo di sperimentazione (Fonte di dati: WHO)

Interventional

Disegno della sperimentazione (Fonte di dati: WHO)

Allocation: Randomized. Intervention model: Parallel Assignment. Primary purpose: Treatment. Masking: None (Open Label).

Fase (Fonte di dati: WHO)

Phase 3

Punti finali primari (Fonte di dati: WHO)

CNS-specific PFS, locally assessed as per iRANO criteria

Contatto per informazioni (Fonte di dati: WHO)

Please refer to primary and secondary sponsors

Risultati della sperimentazione (Fonte di dati: WHO)

Sintesi dei risultati

ancora nessuna informazione disponibile

Collegamento ai risultati nel registro primario

ancora nessuna informazione disponibile

Informazioni sulla disponibilità dei dati dei singoli partecipanti

ancora nessuna informazione disponibile

Siti di esecuzione della sperimentazione

Siti di esecuzione in Svizzera (Fonte di dati: BASEC)

Berna, Zurigo

Paesi di esecuzione (Fonte di dati: WHO)

Italy, Netherlands, Spain, Switzerland, United Kingdom

Contatto per maggiori informazioni sulla sperimentazione

Dati della persona di contatto in Svizzera (Fonte di dati: BASEC)

Barbara Ruepp
+41 31 511 94 16
regulatoryoffice@etop-eu.org

Contatto per informazioni generali (Fonte di dati: WHO)

Michael Weller, MD;Rolf Stahel, MD;Heidi Roschitzki-Voser, Dr.
University of Zurich;ETOP IBCSG Partners Foundation
+41 31 511 94 18
heidi.roschitzki@etop.ibcsg.org

Contatto per informazioni scientifiche (Fonte di dati: WHO)

Michael Weller, MD;Rolf Stahel, MD;Heidi Roschitzki-Voser, Dr.
University of Zurich;ETOP IBCSG Partners Foundation
+41 31 511 94 18
heidi.roschitzki@etop.ibcsg.org

Autorizzazione da parte della commissione d’etica (Fonte di dati: BASEC)

Nome della commissione d’etica che rilascia l’autorizzazione (nel caso di studi multicentrici solo la commissione direttiva)

Kantonale Ethikkommission Zürich

Data di autorizzazione da parte della commissione d’etica

20.09.2022

Altri numeri di identificazione delle sperimentazioni

Numero di identificazione della sperimentazione della commissione d’etica (BASEC-ID) (Fonte di dati: BASEC)

2022-01064

Secondary ID (Fonte di dati: WHO)

ETOP 19-21
Torna alla panoramica